رایج ترین خطاهای چیلر کدامند؟

چیلرها یکی از پرکاربردترین تجهیزات ساختمانی یا صنعتی است که امروزه برای خنک کردن محیط صنعتی، دستگاه ها و یا ساختمان های تجاری بزرگ قابل استفاده است، مساله مهمی که در برخی موارد باعث بالا رفتن میزان مصرف برق یا پایین آوردن راندمان چیلر می شود خطاهای چیلر است که اگر بتوانیم در زمان درست این خطاها را تشخیص دهیم قطعا رفع این ارورها هزینه های کمتری در پی دارد. در مقالات مختلفی از اهمیت راندمان و بازده چیلر صحبت کردیم و با استفاده از راهکارهای موجود در مقاله چگونه راندمان چیلر را افزایش دهیم می توانید برای بالا بردن بازده چیلر صنعتی یا ساختمانی استفاده کنید.

برخی خطاهای چیلر و مینی چیلرها بسیار واضح و قابل تشخیص است امــا ممکن است برخی خطاها برای تمامی افراد آشنا نباشد یا حداقل روش های شناسایی آن را ندانند بنابراین سوال ایجاد می شود که رایج ترین خطاهای چیلر کدامند؟ در ادامه برخی از مهمترین و متداول ترین ارورها را بررسی می کنیم، همچنین برای محاسبه مصرف برق چیلر می توانید از مقاله مصرف برق چیلر چقدر است، استفاده کنید.

رایج ترین خطاهای چیلر کدامند؟

قبل از معرفی خطاهای چیلر ابتدا لازم است بدانید عیب یابی و برطرف کردن خطا و مشکلات چیلر مساله بسیار مهمی است زیرا خرابی یا خطا حتی در بخش های کوچکی از چیلر می تواند باعث اختلال و از کار انداختن کل چیلر شود بنابراین رفع این خطاها را دست کم نگیرید و از آن ساده نگذرید امــا مهمتر از آن با توجه به حساس بودن ارزیابی و بررسی بخش های مختلف چیلر بهتر است دانش خود را در این زمینه افزایش دهید و در صورت گسترده بودن خطا یا مشکلات چیلر حتما این مهم را به دست افراد متخصص بسپارید برای راهنمایی بیشتر می توانید با کارشناسان چیلر صنعتی البرز تماس بگیرید.

12 خطای رایج در چیلرها

1.روشن نشدن چیلر

روشن نشدن چیلر یکی از خطاهای متداول در چیلر است که برخی از مهمترین دلایل آن نرسیدن ولتاژ مناسب و قطع بودن ارتباط، پریدن فیوز، خاموش بودن چیلر و ایراد در فاز اتصالی می باشد که در صورت مواجه با چنین مساله ای بهتر است حتما ابتدا موارد یاد شده را بررسی نمایید.

2.سرد نکردن چیلر یا به عبارتی دیگر کاهش بار برودتی سیستم

عوامل و دلایل مختلفی در سرد نکردن هوای محیط مورد نظر توسط چیلر دخیل است که مهمترین آن ها به مربوط به افت ولتاژ، وجود مشکل در سیم کشی، خرابی در ظرفیت خازن، انسداد فیلتر هوا، دمای بالای محیط و همچنین خرابی قطعات مکانیزم داخلی کمپرسور می باشد که در صورت وجود چنین خطایی بهتر است این موارد را بررسی و مشکل را رفع کنید.

3.پمپ نکردن یا ناکارآمد بودن جریان

نوسان برق در چیلرها، ولتاژ نامناسب جریان برق، بسته شدن خطوط، لوله کشی های غیر استاندارد از جمله عوامل مهم در پمپ نکردن یا ناکارآمد بودن جریان چیلر به حساب می آید به عبارتی پمپاژی وجود ندارد یا جریان مایعات در چیلر ناکافی است.

4.خطای CF چیلر مربوط به خرابی و بروز اشکال در کمپرسور

کمپرسور یکی از بخش های مهم در چیلر است که جهت فرآیند سیکل تبرید در چیلرهای تراکمی از اجزای حیاتی محسوب می شود، به گونه ای که بدون این بخش کارکرد تمام بخش های چیلر با نقص و اختلال مواجه می شود. نشت گاز از کمپرسور یکی از خطاهای رایج کمپرسور است که اغلب با CF یا Compressor failure نمایش داده می شود؛ با بررسی دقیق می توان بصورت کامل سلامت کمپرسور چیلرها را بررسی کرد و برای مطالعه کامل تر می توانید از مقاله چیلر ساختمانی + انواع کمپرسورها، کندانسورها و برتری ها در این راستا استفاده کنید.

5.خطای DC مربوط به گرفتگی یا کثیفی کندانسور چیلر

با توجه به اینکه تبادل حرارت بین کندانسور و فضای اطراف از جمله وظایف کندانسور است بنابراین اگر عاملی مانع این تبادل حرارت شود و یا از آن بکاهد به تبع در عملکرد چیلر نیز تاثیرگذار خواهد بود. گرفتگی کندانسور از جمله رایج ترین خطاهای چیلر محسوب می شود که اغلب به دلیل جمع شدن گرد و غبار روی کندانسور این مساله بوجود می آید و کارایی چیلر با اختلال مواجه می شود.

نمایش DC روی چیلر  Dirty Condenser بیانگر این خطا می باشد که در نهایت فرآیند تبادل حرارت بین کندانسور چیلر و محیط به درستی انجام نمی شود و در نتیجه دفع نشدن گرمای کندانسور راندمان چیلر را کاهش می دهد؛ پس برای رفع این مشکل بهتر است آلودگی های روی کندانسور را از بین ببریم.

6.ارور Low pressure چیلر و یخ زدگی اواپراتور دستگاه

یخ زدگی اپراتور نیز از جمله خزاهای رایج چیلر به حساب می آید که ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله فشار، خرابی سوئیچ جریان، عمل نکردن بخش آنتی فریزر یا جلوگیری از یخ زدگی anti-freezer مهمترین دلایل این مشکل می باشد.

یخ زدگی یکی از متداول ترین مشکلاتی است که احتمال بوجود آمدن آن برای چیلرها بالا است و از مهمترین دلایل یخ زدگی نیز وجود مشکل در آنتی فریزر یا از کار افتادن آن بصورت کلی است که در نهایت چیلر بصورت کلی از کار می افتد یا احتمال ایجاد خطا در آن بسیار بالا می باشد.

7.ارورRU یا کمبود گاز مبرد چیلر

کمبود یا بصورت کلی تخلیه شدن گاز چیلر یکی از خطاهای رایج در چیلر به حساب می آید، در صورتی که گاز مبرد چیلرها تخلیه شود یا پایین تر از میزان مورد نیاز باشد در نهایت سوپر هیت در سیستم بالا می رود و به تبع قدرت فشار مکش کمپرسور نیز کم می شودکه در نتیجه آن راندمان و بازدهی چیلر کاهش یافته و سیستم سرماسازی با اختلال مواجه می شود. نمایش RU (Refrigeration under charge) بر روی نمایشگر دستگاه نشان از این خطا می باشد.

8.ارور فشار کم چیلر

فشار کم چیلر نیز با علامت های مختلف اطلاع رسانی می شوند و در نهایت عملکرد آن بخش متوقف می شود، از جمله عوامل و دلایلی که باعث این مسئله می شود را می توان به نشت مبرد، کاهش دمای محیط، انسداد لوله های سیستم، آسیب دیدن شیر انبساط و… اشاره کرد.

9.صدای یونیت چیلر

ایجاد صدای اضافی از یونیت چیلر قطعا آزاردهنده است و می تواند به دلایلی از جمله شل بودن قطعات یا لرزش لوله ها، خرابی بلبرینگ یا ناکافی بودن شارژ ایجاد شود، اگر با چنین خطایی مواجه شدید حتما لازم است در اولین فرصت جهت رفع آن اقدام کنید.

10. علت نداشتن سرمای مطلوب با وجود کارکرد چیلر

حتما می دانید هدف چیلرها فراهم کردن هوای خنک است بنابراین در صورتی که نتواند به درستی وظایف خود را انجام دهد، بهتر است توسط فردی متخصص مشکل آن بررسی شود، زیرا زمانی که چیلر در حال فعالیت است اما هیچ سرمایی تولید نمی کند ممکن است این مساله به دلایل مختلفی وابسته باشد که می توان به خرابی قطعات، فشار گاز مبرد، کثیفی کندانسور و… اشاره کرد.

11. صدای زیاد کمپرسور

صدای تولید شده از کمپرسور در حین فعالیت نیز یکی دیگر از خطاهای رایج است و ممکن است سبب ناراحتی بسیاری از افراد باشد؛ برای بررسی و رفع این خطا لازم است شارژ گاز بررسی شود.

12.گرفتگی و انسداد شیر انبساط

انسداد شیر انبساط از جمله خطاهای چیلر محسوب می شود که اغلب به دلایلی از جمله ناخالصی آب، سختی بالای آب، پایین بودن جریان وارد شده به اپراتور از جمله مهمترین دلایل گرفتگی شیر انبساط در چیلرها به حساب می آید.

بررسی ارورهای رایج چیلر

برخی از ارورهای مهم در چیلرها به شرح زیر است که به صورت مختصر به توضیح هریک می پردازیم تا اطلاعات شما در رابطه با این سوال که رایج ترین خطاهای چیلر کدامند به صورت جامع و کامل باشد:

  • ارور دمای پایین

در صورتی که دمای چیلر چس از مدتی کمتر از دمای تنظیم شده توسط کاربر باشد بر روی چیلر ارور دمای پایین نمایش داده می شود که ممکن است تنظیم دمایی اشتباه باشد و یا بار حرارتی مورد نظر گرمای لازم را تامین نمی کند.

  • ارور دمای بالا

این ارور دقیقا برخلاف ارور قبلی نشان از بالا بودن دمای محیط بالاتر از دمایی است که کاربر تنظیم کرده است و دلایل آن نیز مشابه خطای قبل ممکن است به دلیل تنظیمات اشتباه یا گرمای بار زیاد باشد.

  • ارور ایمنی- دما بیش از حد

این ارور به معنای بالا بودن دمای از حد ایمنی یا تنظیمات کارخانه است و به معنای تنظیم اشتباه دما و در نظر نگرفتن موارد ایمنی است و یا ممکن است سیستم تبرید چیلر با مشکل مواجه شده باشد.

کلام آخر

چیلر که امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین وسیله خنک سازی و ایجاد هوای خنک برای مراکز صنعتی ، ساختمان ها و… به حساب می آید؛ ممکن است تحت شرایطی با خطاهای مختلف مواجه شود امــا آنچه مهم است شناخت خطاها و دانستن نحوه صحیح رفع آن می باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال پرتکرار که رایج ترین خطاهای چیلر چیست به صورت کامل پاسخ دهیم و خطاهای متداول را بررسی کنیم.

چنانچه سوال یا ابهامی در رابطه با هر بخش از چیلرها وجود دارد، می توانید با کارشناسان چیلر صنعتی البرز تماس بگیرید و یا از طریق بخش نظرات سایت برای ما ارسال کنید.

سوالات متداول

چرا تعمیرات و نگهداری صحیح چیلر صنعتی اهمیت زیادی دارد؟

  • هر وسیله ای که خریداری می شود قطعاً روش های نگهداری آن اهمیت بالایی دارد امــا با توجه به آنکه چیلرهای صنعتی نقش پررنگی در تولید دارند بنابراین در صورت خرابی و نداشتن عملکرد درست بخش مهمی از فضای صنعتی مختل می شود، بنابراین سرویس دوره ای و نگهداری صحیح این چیلرها بسیار حائز اهمیت است.

چرا در چیلرها استفاده از آب نرم توصیه می شود؟

  • آب مورد استفاده در چیلرها بهتر است دارای سختی پایینی باشد تا حرارت به درستی در اوپراتور یا کندانسور آبی انتقال یابد.

اسید شویی چیلر به چه کاری گفته می شود؟

  • اسید شویی چیلر به معنای شستن کندانسور چیلرهای جذبی یا تراکمی بوسیله اسید می باشد که هدف آن افزایش سرعت خنک شوندگی کندانسور است.
5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights