چگونه راندمان چیلر را افزایش دهیم؟

در مقالات مختلفی از جمله چیلر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد و مزایای چیلر صنعتی چیست با کارکرد چیلر و مزایای آن آشنا شدیم، بصورت کلی می توان گفت چیلر دستگاهی است که با تولید آب سرد جهت خنک کردن ساختمان ها و برخی محیط های صنعتی استفاده می شود.

اغلب چیلرها قیمت بالایی دارند و با مصرف بالای انرژی همراه هستند اما نکته مهمی که امروزه مورد توجه قرار گرفته است افزایش راندمان چیلرها می باشد و این افزایش بازدهی در نتیجه بررسی چندین عامل می باشد. در ادامه به یک سوال مهم که چگونه راندمان چیلر را افزایش دهیم پاسخ خواهیم داد، اگر شما نیز در محیط صنعتی یا ساختمان خود از چیلر استفاده می کنید قطعا نکات موجود در این مقاله تا حد زیادی در رابطه با سرویس و نگهداری چیلرهای شما کارساز می باشد.

چگونه راندمان چیلر را افزایش دهیم؟

چیلرها در پروژه های مختلف بخش زیادی از سرمایه گذاری پروژه ها را به خود اختصاص می دهند، بنابراین یکی از مهمترین عوامل موثر بر هزینه های تاسیسات ساختمان های تجاری و سازمانی می باشند؛ در اغلب ساختمان ها چیلرها به عنوان یک مصرف کننده عمده انرژی به حساب می آیند در حالی که تعمیر و نگهداری چیلرها برای اطمینان از کارایی مساله ضروری می باشد.

پس برای پاسخ به این سوال که چگونه می توانیم راندمان چیلرها را افزایش دهیم در ادامه روش های موثر در افزایش راندمان چیلر را بررسی و هریک به تفصیل توضیح داده می شود.

8  فاکتور موثر در افزایش راندمان چیلر

فاکتور اول: نوع کندانسور چیلرها

برای بررسی راندمان چیلرها ابتدا به بررسی روش دفع گرما و انرژی گرمایی در آن ها می پردازیم، اغلب چیلرهای تراکمی به دو صورت گرما را در قسمت کندانسور دفع می کنند؛ در چیلر تراکمی هوا خنک، گرمای بخش کندانسور با استفاده از تعدادی فن به هوای آزاد اتمسفر داده می شود و در چیلر تراکمی آب خنک، گرمای حاصل ابتدا به آب منتقل می شود و سپس از آب به برج خنک کننده منتقل می شود و در نهایت با ریزش بر روی پد و تماس مستقیم با هوای آزاد گرما را به هوای آزاد منتقل می کند.

توجه کنید در نوع آب خنک به دلیل تماس مستقیم آب ریخته شده بر روی پدهای برج خنک کننده با هوا گرمای آب سریع تر از بین می رود و در مقایسه با نوع هوا خنک ضریب انتقال حرارت بیشتر بوده و در نهایت با مصرف انرژی کمتری کاهش دما در کندانسور قابل انجام است.

فاکتور دوم: تاثیر اختلاف دمای بین اوپراتور و کندانسور در راندمان چیلر

در هر دو نوع چیلر آب خنک و هواخنک بیشترین میزان انرژی مصرفی مختص به کمپرسور است که وظیفه پمپاژ مبرد بین کندانسور و اپراتور را دارد؛ عملکرد آن به این صورت است که کمپرسور مبرد با دما و فشار پایین را از اپراتور دریافت کرده و با فشرده سازی مبرد را با دما و فشار بالا به سمت کندانسور ارسال می کند.

حال برای داشتن چیلری با حالت بهینه لازم است اختلاف دمای مبرد بین اپراتور و کمپرسور به حداقل ممکن برسد؛ به این معنا که هرچقدر دمای مبرد در خروجی اپراتور بیشتر باشد در نتیجه اختلاف دما کمتر شده و کمپرسور در حالت بهینه تر و با حداقل مصرف انرژی کار می کند.

فاکتور سوم: طرح کندانسور و اوپراتور

یکی از دلایل و عواملی که در راندمان چیلر نقش مهمی دارد طرح کندانسور و اوپراتور است به عنوان مثال استفاده از کندانسورهای Microchannel Condenser به جای کندانسورهای معمولی فین تیوب در چیلر تراکمی هوا خنک، قادر است حدود 4درصد راندمان چیلر را افزایش دهد.

همچنین استفاده از اپراتور 3 پاس به جای 2 پاس نیز تا حد زیادی در افزایش راندمان چیلر موثر است، پس طرح کندانسور و اوپراتور یکی از عواملی است که تاثیر مستقیم بر راندمان چیلر خواهد داشت.

فاکتور چهارم: ماژولار کردن سیستم

 ماژولار کردن سیستم یا مدولار به این معنا است که به جای آنکه از یک مدار مبرد در چیلر استفاده شود از 2 یا 4 مدار کاملا مجزا از هم استفاده شود، بعنوان مثال اگر توان چیلری 40 تن تبرید است به جای آنکه چیلری با یک کمپرسور و یک مدار سیکل تبرید استفاده شود می توان از دو کمپرسور و دو مدارد سیکل تبرید هریک با 20 تن تبرید یا 4 کمپرسور و 4 مدار 10 تن تبرید مجزا استفاده کرد.

حال این مساله چه اهمیتی دارد؟ در چنین شرایطی اگر چیلر در حالت دو مدار باشد، در مواقعی که کمتر از 50 درصد توان برودتی نیاز است تنها یکی از دو مدار شروع به کار می کند اما زمانی که توان برودتی به بیش از 50 درصد می رسد مدار دوم نیز فعالیت خود را شروع کرده و این مسئله در حالت 4 مدار نیز به همین ترتیب صدق می کند بنابراین سیستم به حالت اینورتر مرحله ای درآمده و متناسب با نیاز کار می کند و در نتیجه انرژی هدر نمی رود و راندمان چیلر نیز افزایش می یابد.

فاکتور پنجم: به کارگیری تکنولوژی فری کولینگ

امروزه با استفاده از روش هایی نوین مانند فری کولینگ می توان تا حد قابل توجهی راندمان چیلر را افزایش داد، در تکنولوژی فری کولینگ می توانیم یک مبدل حرارتی هوا خنک فین تیوب و تجهیزات کنترلی به چیلر اضافه کنیم و در نتیجه در روزهایی که درجه حرارت هوا پایین است همه آب چیلر مورد نیا زرا به جای ارسال به سمت چیلر به سمت مبدل حرارتی بفرستیم و به وسیله هوای سرد محیط دمای آب چیلر را کاهش دهیم.

با استفاده از این روش کمپرسورهای چیلر خاموش شده و تا حد زیادی در مصرف انرژی چیلر در طول سال صرفه جویی خواهد شد.

فاکتور ششم: انتخاب محل استقرار مناسب

انتخاب و تعیین موقعیت مناسب قرارگیری برای چیلرهای هوا خنک تاثیر زیادی در راندمان چیلر دارد، به عنوان مثال در اغلب موارد به دلیل حفظ زیبایی و ظاهر ساختمان ها چیلر را به گونه ای قرار می دهند تا در معرض دید افراد نباشد و همین مساله سبب قرارگیری چیلر در مکانی می شود که جریان هوای محیط به سمت چیلرهای هوا خنک محدود می شود.

همچنین ممکن است در برخی موارد به دلیل دمای بالای محیط و وزش باد و طوفان، برگشت گازهای داغ تخلیه شده از فن کندانسور به سمت ورودی هوای چیلر اتفاق بی افتد و در نتیجه کارایی کندانسورهای هوا خنک کاهش یابد. عوامل متعددی از جمله فاصله از ساختمان، سرعت و جهت باد، جنس دیوار ساختمان و… بر پراکنده شدن گازهای خروجی از چیلر هوا خنک و دمای ورودی به کندانسور تاثیرگذار می باشد.

فاکتور هفتم: نگهداری صحیح از لوله ها

یکی از عواملی که در عملکرد مطلوب چیلر تاثیرگذار است و بعنوان یک عامل بازدارنده عملکرد مطلوب چیلر شناخته می شود بازده انتقال حرارت می باشد؛ می توان این گونه گفت عملکرد چیلر به صورت مستقیم به قابلیت انتقال حرارت آن بستگی دارد و این مساله با تمیزی لوله های کندانسور و اپراتور چیلر ارتباط مستقیمی دارد.

حال با توجه به اینکه اغلب چیلرهای بزرگ از لوله های بسیار زیادی در بخش مبدل حرارتی خود تشکیل می شوند بنابراین نگهداری صحیح لوله ها و تمیزی آن ها مساله بسیار مهمی است و در کارایی چیلر نقش بسزایی دارد. در نظر داشته باشید زمانی که بخش زیادی از لوله های چیلر توسط لایه های رسوب، لجن، جلبک و… پر شود در نتیجه کارایی چیلر تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

رسوب هایی که در داخل لوله ها تشکیل می شود نیز عایق حرارتی است و در نتیجه سبب کاهش راندمان انتقال حرارت و برای پیشگیری از این مساله لازم است با استفاده از روش های مکانیکی یا شیمیایی همیشه لوله های داخلی تمیز نگه داشته شوند.

فاکتور هشتم: سرویس و نگهداری طبق برنامه و افزایش راندمان چیلر

در کنار تمام مواردی که بررسی و توضیح آن ها پرداختیم سرویس و نگهداری چیلرها طبق برنامه معین و منظم مسئله بسیار مهم و ضروری است و اگر مصرف کننده در نگهداری از چیلرها کوتاهی کند قطعا به مرور زمان راندمان چیلر کاهش می یابد و آسیب های جدی به قطعات چیلر وارد می شود.

بنابراین سرویس چیلر و عیب یابی آن طبق برنامه زمانی معین را در برنامه کاری خود قرار دهید و اگر طبق آن عمل کنید قطعا می توانید راندمان چیلر را تا حد زیادی افزایش دهید. همچنین در مقاله 12 مورد برای افزایش عمر چیلر صنعتی می توانید با نکات مهمی در این رابطه آشنا شوید.

کلام آخر

با توجه به آنکه خرید چیلرها بخش از عظیمی از سرمایه یک پروژه را شامل می شود بنابراین بالا بردن کارایی و بهره وری آن اهمیت زیادی دارد، در این مقاله سعی کردیم بصورت کامل به بررسی این مساله که چگونه راندمان چیلر را افزایش دهیم، بپردازیم تا مصرف کنندگان انواع چیلرها بتوانند با بکارگیری راهکارهای صحیح راندمان چیلرها را افزایش دهند.

در صورتی که قصد خرید چیلر صنعتی دارید و یا نیاز به مشاوره قبل از خرید چیلر دارید می توانید با مشاوران و کارشناسان چیلر البرز تماس بگیرید و پاسخ تمامی سوالات خود را از این مجموعه دریافت نمایید.

سوالات متداول

 چیلرهای تراکمی اسکرو چه نوع چیلرهایی هستند؟

  • این نوع چیلرها دارای کمپرسور اسکرو می باشند؛ که در این نوع کمپرسور فرآیند تراکم توسط روتر انجام می شود.

چیلرهای صنعتی زیر صفر چه کاربردی دارد؟

  • از این چیلرها می توان در صنایع پزشکی، پلاستیک و چاپ و… استفاده کرد.

چگونه چیلر مناسب را انتخاب کنیم؟

  • برای انتخاب چیلر مناسب لازم است تا اطلاعات کامل پروژه با دقت بررسی شود؛ اطلاعاتی مانند، آب و هوای منطقه، میزان بودجه مدنظر، ظرفیت چیلر و…
امتیاز دهید

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights