مصرف برق چیلر چقدر است ؟

سیستم سرمایشی و گرمایشی یکی از مسائل مهمی است که هنگام ساخت هر منزلی باید به آن توجه شود، چیلرها یکی از مهمترین تجهیزات تولید هوای سرد و مطبوع در ساختمان های تجاری، مسکونی یا فضای صنعتی کاربرد دارند، در مقالات مختلفی از جمله چیلر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ و چیلر ساختمانی + انواع کمپرسورها، کندانسورها و برتری ها به بررسی انواع چیلرها، کاربرد و کارکرد هریک بصورت کامل پرداختیم.

حال با توجه به اهمیت میزان مصرف برق در ادامه به بررسی این مساله می پردازیم که مصرف برق چیلر چقدر است، زیرا مصرف برق یکی از مهمترین عواملی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنیم و در هر کالا یا محصول برقی هر چه میزان مصرف برق آن کمتر باشد به تبع هزینه خرید و نگهداری آن نیز به صرفه تر است.

مصرف برق چیلر چقدر است؟

به صورت کلی چیلرها به دو نوع جذبی و تراکمی تقسیم می شوند که هر دو نیز برای فعالیت خود به انرژی نیاز دارند؛ اغلب چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی و چیلرهای تراکمی نیز با استفاده از انرژی الکتریکی کار می کنند، بنابراین در ادامه تنها به بررسی مصرف برق چیلرهای تراکمی و انواع آن می پردازیم.

هزینه برق چیلرها را می توان در مجموع هزینه موتور الکتریکی، موتور فند کندانسور، برج خنک کننده و غیره دانست، اما مهمترین بخش هایی که در یک چیلر تراکمی موجب مصرف برق می شود شامل موارد زیر اشاره می باشد:

  • موتور الکتریکی متصل به کمپرسور
  • موتور الکتریکی متصل به پمپ آب اوپراتور
  • برج خنک کننده
  • فن های کندانسور

مصرف برق چیلر تراکمی هوا خنک

در چیلرهای تراکمی هوا خنک مصرف برق تا حدی بیشتر از آب خنک است،  زیرا در این چیلرها کندانسور موجود در چیلر توسط یک یا چند فن خنک می شود و مقدار مصرف برق موتور الکتریکی متصل به فن نیز باید به مصرف برق کمپرسور و پمپ آب سرد اضافه شود.

همچنین در نظر داشته باشید کمپرسور چیلر هوا خنک از چیلر آب خنک نیز بزرگتر است، بنابراین هرچه کمپرسور چیلر بزرگتر باشد مصرف برق نیز بیشتر است؛ می توان گفت میزان برق مصرفی در چیلرهای تراکمی هوا خنک براساس توان الکتریکی کمپرسور و آمپر مورد نیاز آن اندازه گیری می شود.

بنابرین مصرف برق در چیلر تراکمی هوا خنک به صورت زیر اندازه گیری می شود:

برق مصرف شده بوسیله موتور کمپرسور + پمپ آب سرد + فن کندانسور

مصرف برق چیلر تراکمی آب خنک

در چیلرهای تراکمی آب خنک، کندانسور با فن خنک نمی شود بلکه اغلب بوسیله آب خنک می شوند و به همین دلیل پمپ و برج خنک کننده برای آن نیاز می باشد. نحوه کار آن به این صورت است که در یک مبدل حرارتی پوسته و لوله بوسیله آب خنک می شود و آبی که در کندانسور حرارت مبرد را می گیرد، با استفاده از یک پمپ به برج خنک کننده ارسال می شود تا بوسیله فن در برج خنک شود.

پس می توان گفت برق مصرفی موتور الکتریکی متصل به پمپ آب گرم و همچنین موتور الکتریکی متصل به فن برج خنک کننده نیز به برق کمپرسور و پمپ آب سرد در چیلرهای تراکمی اضافه می شود امــا آنچه که مهم است عدم استفاده و وجود فن در این چیلرها از فشار وارده بر چیلر کاسته و در نتیجه میزان برق مصرفی چیلر نیز کاهش می یابد.

بنابراین مصرف برق در چیلر تراکمی آب خنک به صورت زیر اندازه گیری می شود:

برق مصرف شده بوسیله موتور کمپرسور + پمپ آب سرد + پمپ آبگرم + فن برج خنک کننده

چه عواملی بر مصرف برق چیلر تاثیر دارد؟

یکی از عوامل مهمی که ممکن است بر مصرف برق چیلر تاثیرگذار باشد را می توان به شرایط و موقعیت جغرافیایی اشاره کرد، زیرا آب و هوا تا حد زیادی بر نحوه کارکرد چیلر تاثیرگذار است، می توان گفت کارکرد یک چیلر در آب هوای خشک با آب و هوای مرطوب کاملا متفاوت است، زیرا در آب و هوای خشک و کویری چیلر ساعت های زیادی کار می کند تا بتواند هوا را خنک کند، بنابراین مصرف برق آن نیز به تبع بیشتر از حالت عادی است.

روش های کاهش مصرف برق چیلر هوا خنک

برای کاهش مصرف انرژی در چیلرهای تراکمی می توانید از روش های زیر استفاده کنید و تا حد زیادی مصرف برق را کاهش دهید:

1-تمامی لوازم گرمازای منزل می تواند در بالا بردن خنک سازی چیلر موثر باشد و به تبع میزان مصرف برق نیز افزایش می یابد، بنابراین بهتر است تمام لوازم غیرضروری که ممکن است در افزایش گرمای منزل موثر باشد را خاموش کنید تا با کاهش گرمای تولیدی از این دستگاه ها در نتیجه مصرف برق را نیز کاهش دهید.

2-از چیلرهای مجهز به فناوری اینورتر استفاده کنید، این چیلرها از موتور با سرعت های مختلف ساخته شده که دارای سرعت های مختلفی می باشد و در کاهش مصرف انرژی نیز بسیار تاثیرگذار است. می توان گفت قابلیت متغیر بودن سرعت موتور این امکان را به چیلر می دهد تا برق مصرفی دستگاه به اندازه باشد و زمانی که نیازی به خنک سازی زیاد نمی باشد با کاهش دور موتور از مصرف انرژی آن نیز کم می شود.

3-عایق کردن فضای ساختمان و بنا، یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید عایق کردن فضای ساختمان است، هرچقدر بهتر و بیشتر بتوانید از مبادله هوای داخل و بیرون ساختمان جلوگیری کنید قطعا میزان خنک سازی دستگاه برای تولید و ایجاد دمای مدنظر نیز کاهش می یابد، از این رو میزان مصرف برق چیلر نیز کاهش می یابد و برعکس آن نیز صحیح است هرچقدر هوای بیرون و داخل مبادله شود قطعا میزان کار چیلر بیشتر شده و در نهایت مصرف برق نیز افزایش می یابد.

کلام آخر

میزان مصرف برق چیلر یکی از مهمترین مواردی است که لازم است هنگام انتخاب و خرید چیلر به آن دقت کنید و از جمله معیارهای مهم محسوب می شود؛ همانطور که در این مقاله آموختیم چیلرهای تراکمی اغلب با استفاده از انرژی الکتریکی کار می کنند بنابراین علاوه بر بررسی این موضوع که مصرف برق چیلر چقدر است به بررسی میزان برق مصرفی در دو نوع چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک پرداختیم که بهتر است برای خرید چیلرها به نکات اشاره شده دقت کنید تا بتوانید هزینه ها و مصرف انرژی را به حداقل برسانید.

همچنین برای دریافت مشاوره رایگان و خرید از این مجموعه می توانید با کارشناسان چیلر صنعتی البرز تماس بگیرید تا شما را برای خرید چیلر متناسب با پروژه و شرایط مناسب شما راهنمایی کنند.

سوالات متداول چیلر

Process cooling در چیلرهای صنعتی به چه معناست؟
خنک کاری فرآیند نوعی مکانیسم برودتی است که با هدف از بین بردن گرما در یک فرآیند تولید صنعتی استفاده می شود.

طراحی و تولید چیلرهای صنعتی چه تفاوتی با چیلرهای تهویه مطبوع دارد؟
دائم الکار بودن چیلرهای صنعتی ایجاب می کند که این چیلرها به گونه ای طراحی شود تا در فصل زمستان و هوای سرد نیز به فعالیت خود ادامه دهند و همچنین لازم است تولید آب سرد با قابلیت اطمینان بالا انجام شود، زیرا در هوای سرد کارکرد چیلرها دچار اختلال می شود بنابراین در چیلرهای صنعتی باید تمام جوانب آن سنجیده شود.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights