چگونه چیلر را راه اندازی کنیم ؟

چیلرها یکی از مهمترین اجزای یک ساختمان یا کارخانه هستند که بیشترین مقدار مصرف انرژی را شامل می شوند؛ بنابراین عملکرد صحیح این تجهیزات بر مصرف انرژی آن تاثیرگذار است، در مقالات مختلفی از جمله چگونه راندمان چیلر را افزایش دهیم و مصرف برق چیلر چقدر است با فاکتورهای مختلفی که بر کارایی چیلر تاثیرگذار است آشنا شدیم امــا برخی عوامل دیگر مانند راه اندازی چیلر نیز در راندمان و بازده آن تاثیرگذار است.

بنابراین اگر به صورت دقیق و اصولی بدانیم که چگونه چیلر را راه اندازی کنیم و در نهایت برنامه تعمیر و نگهداری منظمی برای چیلرهای خود در نظر داشته باشیم قطعا هزینه های نگهداری و مصرف انرژی آن به صورت قابل توجهی کاهش می یابد.

اهمیت راه اندازی چیلر به صورت تخصصی

راه اندازی و نصب هر تجهیزاتی به دانش و اطلاعات تخصصی نیاز دارد، چیلرها نیز یکی از این تجهیزات هستند که راه اندازی تخصصی آن سبب کاهش هزینه های انرژی و بهبود عملکرد چیلر می شود؛ زیرا برخی نکات در تنظیمات چیلر زمان نصب و راه اندازی آن وجود دارد که با تجربه و تخصص می توان آن را انجام داد.

بنابراین اگر به دنبال نصب و راه اندازی تخصصی چیلر هستید در ادامه با ما همراه باشید تا با نکات و روش های اصولی به صورت تخصصی به نصب چیلر بپردازیم.

چگونه چیلر را راه اندازی کنیم؟

همانطور که می دانیم چیلرها در انواع گوناگون و با اهداف مختلفی ساخته می شوند، چیلرهای جذبی، چیلرهای تراکمی و… انواع چیلرهای مطرح هستند که همه آن ها از یک سیکل تبریدی برای خنک کردن محیط و یا دستگاه صنعتی استفاده می کنند اما آنچه مهم است تفاوت هایی در روش نصب هریک از چیلرها می باشد که در ادامه روش نصب هریک از چیلرها به صورت مجزا بررسی شده است و می توانید متناسب با هر نوع چیلر روش راه اندازی آن را مطالعه نمایید.

مراحل راه اندازی چیلر

توجه کنید اگر نصب و راه اندازی چیلرها اصولی و طبق برنامه مشخصی انجام نشود، ممکن است خسارت های زیادی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین بهترین روش استفاده از مراحل و تکنیک های استاندارد است.

انتخاب مکان مناسب

انتخاب مکان مناسب برای نصب چیلر اولین و مهمترین قدم است که لازم است درست و سنجیده مکان مورد نظر انتخاب شود؛ با توجه به این موضوع که چیلرها اغلب برای سرمایش و تولید سرما از سیال آب استفاده می کنند بنابراین بهترین مکان برای نصب آن جایی فضای بیرون است.

مکانی که برای نصب و راه اندازی چیلر انتخاب می کنید باید شرایط و استانداردهای لازم و همچنین مساحت کافی را داشته باشد ، زیرا اگر فضای کوچکی را برای نصب چیلر انتخاب کنید قطعا در نصب و راه اندازی آن با مشکل مواجه می شوید. بنابراین برخی از مهمترین مواردی که در انتخاب مکان نصب چیلر باید به آن توجه کنید می توان به باز یا بسته بودن فضا، مساحت فضا، جهت وزش باد، تهویه مناسب و… اشاره کرد که در کارکرد نهایی چیلر تاثیرگذار است.

زیر سازی مناسب سطح

حتما می دانید که چیلرها وزن بسیار زیادی دارد و به همین دلیل قبل از نصب و راه اندازی آن به دلیل جلوگیری از هرگونه صدمه یا آسیب لازم است سطح زیرین و محل موردنظر کاملا مقاوم سازی شود، همچنین در هنگام راه اندازی حتما توجه کنید تا پایه های تجهیزات چیلر کاملا بر روی سطح صاف باشد، زیرا در صورت وجود ناهمواری احتمال اختلال در عملکرد چیلر افزایش می یابد.

تأمین آب مورد نیاز چیلر

خنک کردن آب و انتقال آن به سایر دستگاه ها از وظایف و عملکرد چیلر است، امــا مساله مهم تامین آب فاقد رسوب و آلودگی است، زیرا آب شهری دارای ناخالصی هایی می باشد که به مرور زمان سبب گرفتگی کندانسور و اپراتور چیلر شده و در نهایت عملکرد چیلر نیز با اختلال مواجه می شود، بنابراین تامین آب فاقد رسوب یکی از مهمترین مراحل راه اندازی چیلر است؛ که می توان از دستگاه تصفیه کننده یا سختی گیر آب استفاده کرد.

بررسی شیرها و کندانسور در چیلر

بررسی شیرهای چیلر نیز یکی از مراحل مهم راه اندازی آن است، به این منظور که آیا شیرهای آب سرد و کندانسور در موقعیت عملکرد مناسب خود قرار دارند یا خیر و پس از اطمینان از عملکرد صحیح می توان برج خنک کننده و مبدل های حرارتی را پر کنیم. بنابراین لازم است عملکرد کندانسور و جریان آب سرد به صورت دقیق بررسی شود.

نصب و راه اندازی چیلر های تراکمی

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد قدم اول برای نصب چیلرها انتخاب مکان مناسب برای نصب آن است، چیلرهای تراکمی در دو نوع هواخنک و آب خنک موجود است که محل نصب با توجه به نوع چیلر تعیین می شود. بعنوان مثال چیلر تراکمی هواخنک حتما باید در مسیر جریان هوا نصب شود؛ بنابراین اغلب این چیلرها را در پشت بام نصب می کنند تا در مجاورت هوا باشد.

همچنین چیلر تراکمی آب خنک لازم است در محیطی نصب شود که دارای سقف باشد که در اغلب موارد موتورخانه مکان مناسبی برای قرارگیری این چیلر است، برای نصب چیلر تراکمی آب خنک مهمترین مسئله تهویه مناسب و نقشه کشی های مربوط به خط لولۀ چیلر با بهترین حالت ممکن است.

از مهمترین مواردی که هنگام نصب چیلرهای تراکمی باید به آن توجه کنید:

  • دسترسی آسان به تمام بخش های دستگاه
  • محافظت از تمامی اجزا و قطعات چیلر
  • کنترل صحیح در بخش های مختلف چیلر
  • نظارت بر عملکرد تمام بخش‌های چیلر
  • راه اندازی مرحله به مرحله چیلر
  • عملکرد صحیح هر بخش بصورت مجزا بررسی شود

مراحل نصب چیلرهای تراکمی نیز به شرح زیر انجام می شود:

  • راه اندازی پمپ های خنک کننده و کندانسور
  • راه اندازی بخش های اواپراتور
  • کنترل کمپرسور(میزان روغن و سالم بودن کمپرسور) و سپس روشن کردن آن

نصب و راه اندازی چیلرهای جذبی

چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی دارای کمپرسور نمی باشد و عملیات خنک سازی آن با استفاده از یک مبدل حرارتی و یک ماده جذب انجام می شود؛ اما سیکل سیال در چیلرهای جذبی تا حدی مشابه چیلرهای تراکمی است. چیلرهای جذبی در بیشتر موارد در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی کاربرد دارد؛ زیرا با استفاده از گرمای تولید شده در خط فرآیند یک کارخانه یا کارگاه می توان برای راه اندازی چیلرهای جذبی استفاده کرد.

چنانچه از چیلرهای جذبی جهت خنک سازی ساختمان استفاده می کنید، لازم است یک مبدل حرارتی مانند گرمای موتورخانه برای راه اندازی آن فراهم کنید. برای راه اندازی چیلرهای جذبی به موارد زیر توجه کنید:

  • نصب و راه اندازی چیلرهای جذبی کاری تخصصی است، بنابراین بدون آگاهی و دانش کافی در این زمینه هیچ اقدامی انجام ندهید.
  • اجزای چیلرهای جذبی با استفاده از خط لوله به یکدیگر وصل شده اند و با استفاده از خط لوله ساختمان سرمای چیلر به بخش های مختلف ارسال می شود.
  • چیلرهای جذبی در موتورخانۀ ساختمان راه اندازی می شوند.
  • از حرارت و گرمای تولید شده در موتورخانه برای راه اندازی چیلر استفاده می شود.
  • خط لوله چیلر به نوعی طراحی و اجرا شود که بین تمام بخش های چیلر ارتباط برقرار کند.

یکی از نکات مهمی که هنگام نصب چیلرهای جذبی باید به آن توجه داشته باشید رعایت ایمنی است، زیرا در این چیلرها از مواد شیمیایی لیتیوم بروماید استفاده شده است بنابراین باید مخزن آن به گونه ای نصب شود که بتوان از آن به خوبی محافظت کرد.

نکات مهم در نصب و راه اندازی چیلرها

  • چیلرهای آب خنک باید در فضای بسته و موتورخانه نصب شود و تحت هیچ شرایطی در فضای باز نصب نشود.
  • هنگام نصب چیلرها فضای کافی در نظر بگیرید تا در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض برخی از قطعات با مشکل مواجه نشوید.
  • محل نصب برج خنک کننده در چیلرهای آبی روی پشت بام و فضای باز است اما توجه کنید محل قرارگیری آن به گونه ای باشد که هوای خروجی بر اثر وزش باد به درون چیلر برگردانده نشود.
  • ارتفاع برج خنک کننده به گونه ای تنظیم شود که برف و باران وارد آن نشود.
  • در صورتی که در یک فضا چند برج خنک کننده در کنار یکدیگر قرار دارند، فضای بین آن ها به درستی تنظیم شود.

کلام آخر

چیلرهای صنعتی یکی از کاربردی ترین تجهیزات در کارخانه یا فضای بزرگ به حساب می آید که وظیفه خنک سازی را بر عهده دارد؛ آنچه قبل از هر اقدامی اهمیت دارد نحوه نصب و راه اندازی چیلر است، بنابراین در این مقاله تلاش شد تا بصورت کامل به بررسی این مساله بپردازیم که چگونه چیلر را راه اندازی کنیم و سپس با استفاده از نکات اصولی به نصب و راه اندازی چیلر بپردازیم.

در صورتی که قصد خرید چیلر صنعتی دارید و یا برای خرید و نصب آن نیاز به مشاوره دارید می توانید با مشاوران و کارشناسان چیلر البرز تماس بگیرید و پاسخ تمامی سوالات خود را از این مجموعه دریافت نمایید.

سوالات متداول

آیا در همه ی چیلرها برج خنک کننده نیاز است؟

  • خیر تنها در چیلرهای آب خنک و جذبی برج خنک کننده نیاز است.

آیا مصرف آب چیلرها بالا است؟

  • خیر چیلرها آبی را که در یک سیکل بسته قرار دارد با استفاده از سیستم تعبیه شده در آن خنک می کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights