اسید شویی چیلر چگونه انجام میشود؟

چیلرها از جمله سیستم هایی هستند که اساس کار آن ها تغییر تغییر فاز محلول است بنابراین احتمال رسوب مواد طی فرآیند تبخیر مبرد و آب وجود دارد، همچنین آب موجود در چیلرها نیز دارای ناخالصی است که در کندانسور چیلرها پس از تبخیر مبرد این مواد مانند املاح معدنی باقی مانده و در چیلر رسوب می کند که این رسوب در نهایت عملکرد چیلر را مختل کرده و بازدهی آن را کاهش می دهد.

از طرفی رسوب به جا مانده سبب کاهش نرخ انتقال حرارت و افزایش فشار تخلیه کمپرسور که راندمان چیلر را نیز پایین می آورد؛ بنابراین ایجاد رسوب در چیلرها مسئله ای غیرقابل انکار است اما خوشبختانه برای از بین بردن آن راه حل هایی وجود دارد که می توانید تمام رسوب ها را با استفاده از اسید از بین ببرید، اما اسید شویی چیلر چگونه انجام می شود؟ چگونه بفهمیم چیلر به اسید شویی نیاز دارد؟ در ادامه با ما باشید تا چیلر خود را از کاملا از رسوب پاک کنید.

در مقاله چگونه راندمان چیلر را افزایش دهیم؟ می توانید از اهمیت افزایش راندمان چیلرها و روش های کاربردی برای بالا بردن راندمان مطلع شوید.

دلایل رسوب گذاری در چیلرها چیست؟

چرا در چیلرها رسوب ایجاد می شود از جمله مهمترین سوالاتی است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد، بصورت کلی در هر سیستمی از جمله چیلرهای تراکمی و جذبی که در آن تبخیر رخ می دهد رسوب ایجاد می شود، مانند کتری، اتو، دستگاه بخور، سماور و… همه از جمله وسیله هایی هستند که در آن رسوب شکل می گیرد، در چیلرهای تراکمی نیز به دلیل بخار شدن آب درون برج خنک کننده رسوب ایجاد می شود که لازم است این رسوب ها بصورت کامل زدوده شوند تا کارایی دستگاه مختل نشود.

توجه کنید آب درون برج خنک کننده با منیزیم، کلسیم، زنگ آهن همراه است، بنابراین برای تمیز کردن رسوب آن چاره ای جز اسید شویی نمی باشد، استفاده از برس های سیمی و… نیز کارایی ندارد.

چه زمانی نیاز به اسیدشویی چیلر است؟

در چیلرهای تراکمی و جذبی با توجه به برخی علائم متوجه می شویم که سیستم به اسید شویی نیاز دارد و برای بالا بردن راندمان دستگاه لازم است رسوب زدایی انجام دهیم، بنابراین از جمله مهمترین دلایل برای از بین بردن رسوب در چیلرهای تراکمی و جذبی را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائمی که چیلر تراکمی به اسید شویی نیاز دارد

  • بالا رفتن آمپر کمپرسور نسبت به شرایط معمولی
  • تغییر شکل روغن که به دلیل گرم شدن رخ می دهد
  • افزایش فشار رانش
  • افزایش دمای دهش

علائمی که چیلر جذبی به اسید شویی نیاز دارد

  • بالا رفتن میزان مصرف گاز در موتورخانه
  • افزایش دمای سینی آبریز
  • اختلاف دما در محلول وارد شده به آبزرور و دمای محلول لیتیوم بروماید خارج شده

چرا به اسیدشویی نیاز است؟

اسیدشویی یکی از اقدامات مهم در نگهداری چیلرها است اما چرا این کار اجباری است؟ به دلایل زیر دقت کنید:

  1. با تمیز کردن لوله های کندانسور حرارت بهتر منتقل می شود در نتیجه دستگاه در فشار پایین تر نیز کار می کند.
  2. زمانی که رسوب ها کاملا تمیز شود و چیلر در فشار پایین تر کار کند در نهایت مصرف برق چیلر نیز کاهش می یابد. (در مقاله مصرف برق چیلر چقدر است؟) بصورت کامل میزان مصرف برق و روش کاهش کاهش آن توضیح داده شده است.
  3. باعث بالا رفتن راندمان چیلر می شود
  4. افزایش زمان استراحت بین دو سیکل را به همراه دارد
  5. استهلاک چیلر کاهش می یابد
  6. و…

اسید شویی چیلر چگونه انجام می شود؟

اسید شویی چیلر را می توانید طبق مراحل زیر با ترکیبات مناسب و ضد خورندگی مس انجام دهید و به راحتی تمامی رسوب، جرم و… را از چیلر خود پاک کنید.

1-ابتدا لازم است قسمت بالا و انتهای کندانسور را باز کنید و درون این قطعه را به صورت دقیق بررسی کنید تا از وجود رسوب در آن مطمعن شوید و مسیر آن را مشاهده کنید و در صورتی که لوله دارای رسوب باشد به گونه ای که موجب انسداد مسیر آب شده باشد لازم است اسید شویی انجام شود.

2-پس از بررسی در صورتی که درون آن رسوب وجود دارد ابتدا با یک میله یا شی نوک تیز از جنس برنج تمامی رسوبات را از آن خارج کنید زیرا در غیر این صورت نمی توان اسید شویی انجام دهید.(توجه کنید هنگام استفاده از شی نوک تیز به دیواره های لوله آسیب وارد نشود زیرا احتمال آسیب دیدگی بالا است)

3-پس از آن کندانسور را مجددا می بندیم و عملیات اسید شویی را برای بخش های مختلف آن شروع می کنیم.

4-لازم است شیر ورودی و خروجی چیلر را ببندیم تا اسید شویی را شروع کنیم و اگر از آب بندی شیرها مطمعن نیستید حتما تمام آب درون مدار را خالی کنید تا هیچ گونه اسیدی به بیرون نشت نکند.

5-چیلر خود را کاملا ایزوله کنید و آب درون مدار را کاملا تخلیه کنید تا از نفوذ اسید به آن جلوگیری شود.

6- سپس بوسیله اتصال یک بشکه، دو شیلنگ که به ورودی و خروجی کندانسور وصل است و اتصال آن به مخزن اسید و بکارگیری یک پمپ می توانید مداری برای اسیدشویی چیلرها ایجاد می کنید که با چرخش اسید در این مدار اسید شویی انجام می شود.

7-با توجه به اینکه اسید دارای خاصیت خورندگی است، حتما توجه کنید تمامی تجهیزاتی که در این مرحله استفاده می شود پلاستیکی باشد زیرا اگر از مواد دیگری تشکیل شده باشد در صورت تماس با محلول های اسیدی احتمال خوردگی وجود دارد.

8-در تمام مراحل اسید شویی چیلرها به PH مدار توجه کنید، زیرا کنترل آن اهمیت دارد.

9-برای اطمینان از صحیح عمل کردن مدار اطمینان داشته باشیم، ابتدا چیلر را پر از آب می کنیم تا آن را امتحان کنیم و از این طریق متوجه می شویم که مدار نشتی ندارد و به صورت کاملا صحیح در حال فعالیت است.

10-حالا وقت آن رسیده تا با استفاده از پمپ اسیدشویی، اسید حل شده در آب گرم را به مدارد ایجاد شده اضافه کنیم و با توجه به جداول زمان بندی به آن زمان بدهید تا تمامی رسوبات را حل کند.

11-پس از نابود کردن تمامی رسوبات و زنگ زدگی ها از سطح لوله این مراحل را مجدد تکرار می کنیم اما بار دوم به جای اسید از آب استفاده می کنیم بار دیگر از مواد خنثی کننده و در نهایت برای آخرین بار از آب در مدار استفاده می کنیم تا کاملا تمیز شود.

12-پس از خروج رسوبات لازم است آب بیشتری برای مدار فراهم کنید، بنابراین آب را به مدار اضافه کنید و 10 تا 15 دقیقه نیز سیرکولاسیون یا همان چرخش را ادامه بدهید.

13-در نهایت کافیست پمپ را خاموش کنید و تمامی اتصالات را از آن جدا کنید و چیلر مورد نظر را به مدار اصلی بازگردانید و سپس شیرهای آن را مجددا وصل کنید.

نکات مهم در اسیدشویی چیلر

  1. قبل از راه اندازی چیلر حتما از مواد خنثی کننده استفاده شود تا اثرات اسید از بین برود.
  2. هنگام اسیدشویی چیلرهای جذبی احتمال ورود اسید به لیتیوم بروماید در اثر خوردگی تیوب ها و نشتی وجود دارد که با تزریق ازت و شکستن خلا دستگاه این احتمال به صفر نزدیک می شود.
  3. افرادی که اسید شویی دستگاه را انجام می دهند حتما تمام موارد ایمنی را رعایت کنند.
  4. در صورت تماس اسید با چشم ها یا صورت حتما همان محل را با آب فراوان شست و شو دهید.
  5. توجه کنید این آب است که با اسید واکنش می دهد، بنابراین برای تشکیل این ترکیب ابتدا اسید را به آب اضافه کنید.
  6. اسیدها در واکنش با رسوب حباب تولید کرده و با لرزش شدید در شیلنگ و مدار همراه است که از قبل از هر کاری لازم است از محکم بودن اتصالات طمعن شوید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش شد تا به صورت کامل پرسش های مهمی از جمله اسید شویی چیلر چگونه انجام می شود؟ چرا در چیلرها رسوب تشکیل می شود؟ اهمیت اسید شویی چیلرها و… بررسی شود، همچنین در صورتی که قصد خرید چیلر صنعتی دارید و یا برای خرید و نصب آن نیاز به مشاوره دارید می توانید با مشاوران و کارشناسان چیلر البرز تماس بگیرید و پاسخ تمامی سوالات خود را از این مجموعه دریافت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights