برج خنک کننده صنعتی چه کاربردی دارد؟

برج خنک کننده صنعتی یکی از انواع مدل های برج خنک کننده است که اغلب در محیط های صنعتی و جهت خنک سازی محیط و تجهیزات در حال کار استفاده می شود، این برج خنک کننده با هدف پایین آوردن دمای قطعات در محیط های صنعتی کاربرد دارد اما در کدام محیط ها از برج خنک کننده استفاده می شود؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که برج خنک کننده صنعتی چه کاربردی دارد و در چه محیط هایی از آن استفاده می شود؛ پس در ادامه همراه ما باشید؛ همچنین برای اطلاع از تاریخچه پیدایش چیلرهای جذبی در جهان می توانید به بخش مقالات چیلر صنعتی البرز مراجعه کنید.

برج خنک کننده صنعتی چیست؟

برج خنک کننده بزرگترین منبع سرمایشی در صنعت است که با هدف خنک کردن آب در گردش درون تجهیزات صنعتی در حال کار به دفع حرارت ماشین آلات صنعتی می پردازد و با توجه به اینکه کشور ما ایران دارای صنایع بزرگی همانند فولاد، نفت و پتروشیمی می باشد، از این برج خنک کننده در چنین صنایعی استفاده می شود.

سیستم های خنکسازی صنعتی در اغلب موارد دارای بدنه ای از جنس بتن هستند، البته در برخی موارد نیز با توجه به نوع کاربرد ها از فایبرگلاس تولید می شوند؛ اساس کار برج های خنک کننده صنعتی فراهم کردن سطح تماس بیشتری میان جریان آب گرم و هوای سرد بدون مکش و دمش مکانیکی می باشد که در نهایت تبادل حرارت بین آب و هوا بوجود می آید. توجه کنید اگر حرارت ناشی از دستگاه و تجهیزات صنعتی به صورت صحیح از بین نرود در نهایت بازده تولید کاهش می یابد و سیستم تولید نیز با ضررهای زیادی مواجه می شود.

انواع برج خنک کننده صنعتی

برج خنک کننده به صورت کلی در دو مدل مدار باز و مدار بسته طراحی و تولید می شود؛ که هریک از مدل ها با توجه به ویژگی ها و نوع کارکرد در محیط های خاصی استفاده می شوند؛ در ادامه به توضیح مختصری در رابطه با انواع برج خنک کننده صنعتی می پردازیم:

برج خنک کننده صنعتی مدار بسته

برج خنک کننده مدار بسته خود به دو نوع هیبریدی و خشک دسته بندی می شود که در سیستم مدار بسته خشک، کویل نقش اصلی را ایفا می کند و هوای خارج شده از آن هیچ رطوبتی ندارد؛ اما در برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی کویل، نازل و پکینگ هر سه موثر هستند که حالت دو منظوره در سیستم ایجاد می کند.

در فصل گرم سال برای جریان آب از قسمت کویل استفاده نمود و در نهایت از هدر رفت سیال نیز جلوگیری کرد و در فصل سرد سال نیز می توان تنها از سیستم مدار بسته این برج خنک کننده استفاده کرد؛ زیرا دمای هوای ورودی به آن پایین است و احتیاجی به خنک کاری آن نمی باشد.

برج خنک کننده صنعتی مدار باز

برج خنک کننده مدار باز از روش خنکسازی تبخیری و مستقیم استفاده می کند، به همین دلیل این نوع برج خنک کننده عملکرد بسیار زیادی دارد و قدرتمند می باشد؛ امــا به همان نسبت نیز آب زیادی در این برج خنک کننده مدار باز استفاده می شود. این نوع برج خنک کننده دارای راندمان حرارتی بالایی است و اغلب آب خروجی از آن نیز خنک تر است؛ زیرا با توجه به تماس بدون واسطه آب با هوا بخش قابل توجهی از سرمای تولید شده در این برج خنک کننده، نتیجه سرمایش تبخیری می باشد. برج خنک کننده مدار باز نیز دارای انواع مختلفی است؛ که می توان به مکعبی، مخروطی و… اشاره کرد.

برج خنک کننده صنعتی چه کاربردی دارد؟

بصورت کلی کاربردهای برج خنک کننده در صنایع مختلف به شرح زیر است که ابتدا کاربرد هریک را به صورت کلی بیان می کنیم و سپس در هر صنعت به بررسی طراحی و نوع عملکرد آن ها می پردازیم:

  • خنک کردن قسمت قالب در دستگاه تزریق پلاستیک بادی
  • خنک کردن قسمت قالب یا روغن دستگاه تزریق پلاستیک روغنی
  • متعادل کردن دمای کوره طی فرآیند ذوب کردن فلزات
  • متعادل کردن دمای انواع چیلرهای آبی و جذبی در کارخانه های بزرگ
  • تنظیم حرارت دمای روغن هیدرولیک در گیربکس های صنعتی تمام صنایع سنگین و ساخت ماشین آلات
  • خنک کردن روغن حرارتی جهت پایین آوردن دمای میانرهای بیت کوین
  • کنترل دمای هوای داغ خروجی در کمپرسورهای هوای نیروگاه تولید و توزیع برق
  • و…

1-استفاده از برج خنک کننده در صنایع تزریق پلاستیک

صنعت تزریق پلاستیک را می توان یکی از مهمترین صنایع تولید قطعات پلمیری و پلاستیکی دانست که این دستگاه تزریق پلاستیک در دو حالت بادی و روغنی تزریق مواد به قالب ها را انجام می دهد. از مهمترین موارد استفاده از برج خنک کننده در این صنعت می توان به خنک کردن قالب تزریق مواد توسط آب اشاره کرد؛ همه دستگاه های تزریق پلاستیک دارای یک ورودی و خروجی با سایز مشخصی در جهت گردش آب در مدار برج خنک کننده هستند؛ علاوه براین گردش آب در دستگاه تزریق پلاستیک روغنی دارای دو ورودی و خروجی است.

2-استفاده از برج خنک کننده صنعتی در صنعت نفت و پتروشیمی

در پالایشگاه های نفت گاهی اوقات دمای نفت خام بیش از 400 درجه می رسد که لازم است در برج تقطیر دمای آن را کاهش دهیم؛ با استفاده از آب مراحل خنک کاری نفت در برج تقطیر را انجام می دهیم که این آب لازم برای مراحل خنک سازی با استفاده از برج خنک کننده مهیا می شود.

حال به دلیل تولید بالای نفت و گاز در ایران بنابراین استفاده از برج خنک کننده نیز رو به افزایش است که می توان نقش کولینگ تاور را در آینده این صنعت و جهت خنک کردن برج تقطیر بسیار پررنگ دانست.

3-استفاده از برج خنک کننده در صنایع فولاد و ذوب فلزات

 همانطور که می دانید ایران یکی از بزرگترین کشورها در صنعت فولاد و ذوب فلزات است که با بالا رفتن میزان استفاده از لوازم آهنی به تبع میزان فروش و همچنین درصد ذوب گیری در صنایع ذوب فلزات نیز بالا می رود. کاربرد برج خنک کننده صنعتی در این صنایع در بخش کوره های القایی با هدف خنک کردن و پایین آوردن دمای کوره زمان ذوب کردن فلزات است.

در اغلب موارد به دلیل پایین آوردن هزینه نهایی و آب استفاده شده و با هدف عدم رسوب گرفتگی در این سیکل خنک کننده از برج خنک کننده مدار بسته استفاده می شود.

4-استفاده از برج خنک کننده در صنایع چوپ و نئوپان سازی

در صنعت ساخت نئوپان چسب یکی از مواد اولیه به شمار می آید، کوره های چسب طی فرآیندهای ساخت نئوپان تحت تاثیر دمای شدیدی قرار می گیرد که با استفاده از برج خنک کننده می توان عملیات خنک سازی کوره چسب را انجام دهیم؛ برای استفاده از برج خنک کننده لازم است ابتدا به ظرفیت دستگاه توجه کنیم و مقدار تولید چسب و اندازه های اتصالات کوره باید در نظر گرفته شود تا در نهایت برج خنک کننده دقیقا متناسب با کوره چسب طراحی و تهیه شود.

5-استفاده از برج خنک کننده صنعتی در صنایع سیمان

یکی از موارد مهم در صنعت تولید سیمان خنک کردن آب قبل از ترکیب کردن آن با بتن است که در گذشته از یخ جهت این ترکیب استفاده می شد امــا با گذشت زمان و برآورد هزینه ها خرید یخ توجیه اقتصادی لازن را نداشته، بنابراین استفاده از برج خنک کننده سطح وسیعی از صنایع سیمان را پوشش می دهد و امروزه شاهد رشد چشمگیر استفاده از برج خنک کننده در این صنایع هستیم.

همچنین علاوه براین از برج خنک کننده جهت خنک کردن سیکل آب چرخشی در ترکیب کننده سیمان در این صنعت استفاده می شود که می توان به کاربرد گسترده برج خنک کننده در صنعت ساخت و تولید سیمان اشاره کرد.

کلام آخر

برج خنک کننده از جمله تجهیزات کاربردی در صنایع مختلف است که برای پاسخ به این سوال که برج خنک کننده صنعتی چه کاربردی دارد، در این مقاله تلاش کردیم تا انواع کاربرد آن را در صنایع مختلف توضیح دهیم تا با توجه هر صنعت بتوانید با انواع برج خنک کننده و اهمیت آن آشنا شوید.

همچنین اگر قصد خرید انواع چیلرهای جذبی و تراکمی، کولینگ تاور و… برای محیط صنعتی یا فضای تجاری و مسکونی دارید، می توانید از کارشناسان مجموعه چیلر صنعتی البرز اطلاعات کامل و مشاوره قبل از خرید دریافت کنید و برای اطلاع از چیلر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ و نکات کلیدی مهم در خرید چیلر ساختمانی به مقالاتی با همین عنوان مراجعه نمایید تا اطلاعات خود را قبل از خرید چیلر صنعیت یا ساختمانی کامل کنید.

سوالات متداول

ظرفیت سرمایش چیلرهای صنعتی با چه واحدی اندازه گیری می شود؟

  • ظرفیت سرمایش در این چیلرها بر اساس تن تبرید اندازه گیری می شود.

 اجزا اصلی در چیلرهای تراکمی صنعتی چیست؟

  • این چیلرها نیز مانند دیگر سیستم های تبرید تراکمی اجزای اصلی آن ها عبارت‌اند از: کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اوپراتور می باشد.
4.5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights