نکات کلیدی مهم در خرید چیلر ساختمانی

خرید چیلر ساختمانی شاید در ابتدا ساده به نظر بیاید اما اگر اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید و بدون آگاهی به سراغ خرید بروید علاوه بر پرداخت هزینه های بسیار بالا، کارایی دستگاه شما نیز پایین می باشد زیرا نکات کلیدی مهم در خرید چیلر ساختمانی را در نظر نگرفته اید، نکاتی که می تواند به شما کمک کند تا علاوه بر خرید صحیح چیلر با بازده بالا محصولی با قیمت مناسب و اقتصادی خریداری نمایید.

برای آشنایی با نکات کلیدی قبل از خرید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در نهایت از خرید خود رضایت کامل داشته باشید.

چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از این مقاله ای با عنوان چیلر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد بر روی وب‌سایت منتشر شده که اگر قصد دارید بصورت دقیق با انواع چیلر و کارایی آن ها آشنا شوید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

چیلرها با استفاده از فرآیند مشخص و چرخه تبرید، وظیفه خنک کردن آب را بر عهده دارند تا در نهایت آب خنک شده توسط چیلر به فن‌کوئل ها منتقل شود و منجر به ایجاد هوای مطبوع و خنک در ساختمان خواهد شد، همچنین استفاده از این سیستم در خنک سازی دستگاه های صنعتی نیز کاربرد گسترده ای دارد، علاوه بر این می توانید جهت آشنایی با مزایای چیلر صنعتی مقاله ای با همین عنوان مزایای چیلر صنعتی چیست؟ را بر روی وب‌سایت مطالعه نمایید.

6 نکته مهم در انتخاب و خرید چیلر ساختمانی

1- چه نوع چیلری بخریم؟

چیلرها در دو نوع جذبی و تراکمی موجود می باشند که چیلرهای تراکمی با مصرف برق آب را خنک می کند اما چیلرهای جذبی با مصرف گاز سبب خنک کردن آب خواهند شد، در نهایت اگر در تأمین مصرف برق مشکل دارید و یا ظرفیت درخواستی بالایی دارید بهتر است از چیلرهای جذبی استفاده کنید؛ زیرا این نوع چیلرها مصرف برق بسیار پایینی دارد اما قیمت بالای خرید تجهیزات و نگهداری این نوع چیلرها افراد را در خرید این نوع چیلرهای جذبی دچار تردید می کند.

زیرا چیلرهای تراکمی در مقابل چیلرهای جذبی دارای بازدهی بالا و هزینه اولیه و نگهداری پایینی دارد که در صورتی که توانایی تأمین برق را دارید انتخاب چیلرهای تراکمی گزینه مناسب تری می باشند امـا در شرایط عکس که میزان مصرف برق برای شما اهمیت دارد چیلرهای جذبی گزینه بهتر و منطقی تری می باشد.

2- چیلر تراکمی چند نوع دارد؟ کدام چیلر تراکمی مناسب است؟

چیلر تراکمی با توجه به نوع کندانسور به چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک دسته بندی می شود؛ که برای استفاده چیلر تراکمی هوا خنک حتماً لازم است تا در فضای باز از آن استفاده شود و تحت هیچ شرایطی نمی توان در فضای بسته از آن استفاده کرد، اغلب این چیلرها را در پشت بام یا حیاط قرار می دهند که از نکات مثبت این چیلرهای هوا خنک می توان به عدم نیاز به برج خنک کننده اشاره کرد.

اما چیلرهای آب خنک نقطه مقابل چیلرهای هوا خنک هستند و اغلب در موتورخانه ها نصب خواهند شد بنابراین برای خرید این نوع چیلرها در نظر گرفتن فضای موتورخانه ضروری می باشد؛ نکته دیگر در این نوع چیلرها اهمیت برج کننده است که برخلاف چیلرهای هوا خنک، این چیلرها نیاز به برج خنک کننده دارد.

همچنین چیلرهای آب خنک راندمان بالاتری نسبت به چیلرهای هوا خنک داشته امــا مصرف آب بالایی نیز خواهد داشت؛ که با توجه به بحران کم آبی در ایران استفاده از چیلرهای هوا خنک بیشتر رواج دارد، اما مصرف برق و قیمت خرید آن نیز بیشتر است، اما در مقابل هزینه لوله کشی مانند چیلرهای آب خنک را نخواهد داشت.

3- نوع کمپرسور در خرید چیلر ساختمانی چه اهمیتی دارد؟

چیلرهای تراکمی با توجه به نوع کمپرسور به چهار دسته چیلر اسکرال، چیلر اسکرو، چیلر رفت و برگشتی و سانتریفیوژ تقسیم می شود؛ چیلرهای اسکرال از پرکاربردترین نوع چیلر در آپارتمان ها به حساب می آید و جالب است بدانید به عنوان چیلرهای آپارتمانی نیز معروف هستند.

استفاده از چیلرهای اسکرال در مقایسه با نوع اسکرو قیمت کمتری دارد اما لازم به ذکر است چیلرهای اسکرو راندمان بالاتری دارند. در رابطه با کمپرسورهای رفت و برگشتی می توان گفت به دلیل تولید صدای زیاد و مصرف بالای برق گزینه مناسبی برای استفاده در چیلرهای نمی باشد و بصورت کلی از بازار حذف شده است.

چهارمین نوع کمپرسورهای سانتریفیوژ است که بالاترین راندمان و قیمت را در میان انواع کمپرسورها دارد، امــا استفاده از آن در ایران بسیار کم و انگشت شمار می باشد، بصورت کلی خرید چیلرهای تراکمی در ظرفیت پایین اسکرال و در ظرفیت های بالا اسکرو گزینه مناسبی می باشد. همچنین در مقاله چیلر ساختمانی + انواع کمپرسورها، کندانسورها و برتری ها می توان بصورت کامل با این نوع چیلرها بر اساس نوع کمپرسورها و دیگر موارد آشنا شویم.

4- چیلر با چه ظرفیتی مناسب است؟

انتخاب ظرفیت چیلر یک کار تخصصی و نیاز به محاسبات مهندسی دارد زیرا اگر انتخاب چیلر به درستی انجام نشود در نهایت خسارت های جبران ناپذیری به کارفرماها تحمیل می شود، زیرا اگر چیلر انتخاب شده ظرفیت لازم برای نیاز پروژه را نداشته باشد کاهش عمر قطعات و خرابی در پی خواهد داشت و اگر چیلر با ظرفیت بیشتر از نیاز پروژه خریداری شود نیز هزینه ی خرید بسیار بالایی برای کارفرمایان به همراه خواهد داشت.

عوامل مختلفی بر ظرفیت دستگاه تأثیرگذارند که می توان برخی از آن ها را به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقلیم و موقعیت جغرافیایی
  • زاویه تابش نور خورشید
  • کاربری های مختلف از جمله مسکونی، تجاری و…
  • ارتفاع سقف در هر واحد
  • جنس دیوارهای ساختمان
  • تعداد دستگاه های گرمازا در ساختمان
  • تعداد افراد حاضر در ساختمان

5- چند عدد چیلر لازم بخریم؟

استفاده از یک چیلر یا چند چیلر در همه‌ی پروژه ها کاربردی نمی باشد اما در مواردی که ظرفیت چیلر به حد مشخصی می رسد می توان از چند چیلر بصورت مدولار استفاده کرد، بعنوان مثال به جای استفاده از یک چیلر 200 تن تبرید می توان از دو چیلر 100 تن تبرید بصورت مدولار استفاده کرد و یا در مواردی که ظرفیت محاسباتی به طور مثال 160 تن تبرید می باشد می تواند از دو چیلر 80 تن تبرید در کنار هم استفاده کرد.

قطعاً که این کار دارای مزایا و معایبی است، مزایای آن را می توان به افزایش ضریب اطمینان، بالا رفتن طول عمر چیلرها و کاهش مصرف انرژی اشاره کرد امــا هزینه اولیه خرید و نصب آن ها بالاتر رفته و فضای بیشتری برای نصب دو چیلر لازم است که از معایب آن به حساب می آید.

6- راندمان چیلرها را فراموش نکنید!

یکی از نکات کلیدی مهم در خرید چیلر ساختمانی در نظر گرفتن راندمان آن ها می باشد؛ که راندمان سرمایی چیلر با علامت EER نمایش داده می شود و نشان دهنده میزان سرمای تولید شده به ازای هر واحد مصرف برق است و هر چه عدد بالاتری را نشان دهد در نتیجه راندمان دستگاه بالاتر می باشد.

بعنوان مثال زمانی که راندمان برابر با 3 می باشد این گونه تفسیر می شود که به ازای هر 1 واحد مصرف برق 3 واحد سرمایش تولید خواهد شد، پس هنگام خرید چیلرهای ساختمانی به این نکته توجه نمایید.

7- توجه به برند چیلر مهم است؟

امروزه در بازار ایران چیلرهای مختلف در برندهای متفاوتی یافت می شود، همچنین چیلرهای ایرانی نیز امروزه بعنوان یکی از محصولات باکیفیت و در رقابت با انواع چیلر خارجی می باشد که چیلر صنعتی البرز یکی از باکیفیت ترین چیلرهای موجود در بازار است که در انواع مختلف و با ظرفیت های متنوعی تولید و روانه بازار شده است که می توانید برای خرید این نوع چیلرها به بخش محصولات چیلر صنعتی البرز مراجعه نمایید.

کلام آخر

چیلرها اغلب بعنوان دستگاهی گران قیمت در بازار به حساب می آیند بنابراین برای خرید این محصولات و پرداخت هزینه زیادی لازم است قبل از آن اطلاعات و دانش کافی در این زمینه داشته باشید و با نکات کلیدی مهم در خرید چیلر ساختمانی بصورت کامل آشنایی داشته باشید تا با توجه به ظرفیت مورد نظر پروژه، محدودیت ها و نیازهای هر ساختمان نسبت به خرید انواع چیلرها اقدام نمایید.

سوالات متداول

توجه به سابقه و اعتبار تولید کننده یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن دقت شود، زیرا چیلرها در شرایط خاصی استفاده می شوند، بنابراین تجربه و سابقه تولید کننده بسیار مهم است.

دسترسی آسان به قطعات چیلر، شرایط تعمیر به راحتی فراهم باشد، خدمات پشتیبانی به‌صورت شبانه روزی، قیمت آن ارزان و مناسب باشد، گارانتی طولانی مدت داشته باشد.

  • در شرایط معمولی قیمت آن ها تفاوت چندانی ندارد تا حدی می توان گفت قیمت آن ها یکسان است، امــا اگر شرایط خاصی در محیط صنعتی وجود داشته باشد، قیمت چیلر صنعتی در مقایسه با تهویه مطبوع تا حدی بیشتر است.
5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights