فرق چیلر تراکمی و جذبی چیست ؟

در مقالات مختلفی در رابطه با انواع چیلرهای ساختمانی، چیلرهای صنعتی و هرآنچه که در این رابطه لازم است به صورت پایه ای بدانیم صحبت کرده ایم، از مهمترین این مقالات می توان به چیلر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ و در خرید چیلر صنعتی به چه نکاتی باید دقت کنیم؟ اشاره کرد، هرچند اگر به بخش مقالات وبسایت چیلر صنعتی البرز مراجعه کنید، می توانید با مطالعه مقالات بشیتری اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید.

حال در این مقاله قصد بررسی تفاوت های میان چیلر تراکمی و جذبی را داریم، این دو چیلر چه ویژگی هایی دارد و چه تفاوت هایی دارند؟ قیمت و عملکرد آن ها چقدر تفاوت دارد؟ مصرف انرژی کدام برای پروژه ما مناسب است؟ و سوالاتی از این قبیل که در این مقاله قصد داریم از جنبه های گوناگون به بررسی این موضوع که فرق چیلر تراکمی و جذبی چیست بپردازیم.

همانطور که اشاره شد چیلرها در دو نوع چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تولید و هریک برای استفاده در سیستم خاصی به کاربرده می شوند، بنابراین شما نیز اگر قصد خرید چیلر دارید ابتدا بهتر است بصورت کامل با انواع چیلر و نحوه کارکرد هریک آشنا شوید و سپس متناسب با نوع پروژه خود و همچنین در صورت نیاز مشورت با مشاوران و کارشناسان چیلر صنعتی البرز بهترین چیلر را تهیه نمایید.

چیلر تراکمی چیست؟

سیستم کارکرد چیلر تراکمی به این صورت عمل می کند، ابتدا گاز به وسیله کمپرسور به کار رفته در این چیلر متراکم می شود و سپس گاز متراکم شده بوسیله آب یا هوای محیط خنک و در نهایت مایع می شود.

مایع تولید شده از از شیر انبساط عبور کرده و به درون لوله خنک کننده هدایت می شود که فشار کمتری دارد، می توان گفت کاهش فشار لوله باعث تبخیر مایع می شود و سپس با دریافت حرارت محیط سرما ایجاد می شود؛ در نهایت گاز تولید شده از تبخیر به کمپرسور منتقل می شود.

برخی از انواع چیلرهای تراکمی را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشت، پیستونی
  • سانتریفیوژ
  • کمپرسور اسکرو
  • کمپرسور اسکرال

چیلر جذبی چیست؟

ساختار چیلرهای جذبی از چیلرهای تراکمی متفاوت است همانطور که نام آن ها با یکدیگر متفاوت است، در نتیجه عملکرد و اعضای داخلی آن های نیز متفاوت است؛ در ساختار این چیلرها جذب کننده ها و مولدهای حرارتی تعبیه شده است، همچنین سیستم خنک کننده لیتیم برماید که نوعی سیستم خنک کننده رایج در چیلرهای جذبی می باشد نیز در آن ها استفاده شده است.

در قسمت جذب کننده چیلرهای جذبی ابتدا بخار آب توسط لیتیم برماید غلیظ جذب می شود و سپس آب در قسمت مولد حرارتی به بخار آب تبدیل خواهد شد، سپس نوبت به مرحله دوم کار می رسد، حالا بخار آبی که وارد کندانسور می شود به مایع تبدیل شده و مجددا در خنک کننده به بخار تبدیل خواهد شد.

به صورت کلی می توان گفت آب گرمای مورد نیاز خود را برای تبخیر از محیط دریافت می کند و پس از آن بخار تولید شده در خنک کننده به جذب کننده منتقل می شود و این چرخه در حال تکرار است.

چیلرهای جذبی در انواع زیر می باشند:

  • چیلر جذبی تک اثره
  • چیلر جذبی دواثره یا دومرحله ای
  • چیلر جذبی شعله مستقیم

حال که به صورت مختصر به توضیح هریک از چیلرهای تراکمی و جذبی پرداختیم سوال اصلی این است چیلر تراکمی و جذبی چه تفاوت هایی دارد؟ برای پاسخ به این سوال تا انتها با ما همراه باشید.

فرق چیلر تراکمی و جذبی در چیست؟

از موارد عمده و مهم و تفاوت های اصلی میان چیلرهای تراکمی و جذبی می توان به سیکل تبرید و قطعات استفاده شده در ساختار چیلرها و قطعات هریک اشاره کرد، بعنوان مثال در سیستم چیلرهای جذبی کمپرسوری وجود ندارد و انرژی لازم برای شروع کار از حرارت آب داغ تامین می شود اما در چیلرهای تراکمی انرژی چیلر توسط کمپرسور تامین می شود و با توجه به نام انواع چیلرهای تراکمی می توان این موضوع را متوجه شد که نامگذاری چیلرهای تراکمی براساس نوع ساختار و مدل کمپرسور نامگذاری می شود.

در ادامه به صورت کلی از جنبه های مختلف به بررسی تفاوت های میان چیلر تراکمی و چیلر جذبی می پردازیم:

1-مقایسۀ ضریب عملکرد (COP) چیلرهای تراکمی و جذبی

ضریب عملکرد چیلر یا (Coefficient Of Performance) که به نوعی نشان دهنده راندمان مصرف انرژی آن است از مهمترین پارامترها برای محاسبه مصرف انرژی و همچنین ارزیابی و کارایی چیلرها نیز به حساب می آید.

ضریب عملکرد چیلر را می توان این گونه تعریف کرد، نسبت گرمای دریافتی از آب در اپراتور به نسبت مجموع انرژی مصرفی در مصرف کننده های مختلف از جمله کندانسور، برج خنک کننده، کمپرسور و…

جدول زیر اندازه گیری بر مبنای شرایط یکسان را نشان می دهد:

نوع چیلرضریب عملکرد چیلر
چیلرهای تراکمی هوا خنک (با کمپرسور اسکرو)3.5kW/kW
چیلرهای تراکمی آب خنک (با کمپرسور سانتریفیوژ)6kW/kW
چیلرهای جذبی تک اثره0.8kW/kW
چیلرهای جذبی دو اثره1.4kW/kW

2-مقایسه مصرف آب در چیلرهای تراکمی و جذبی

همانطور که می دانید چیلرهای جذبی برای خنک شدن قطعا به برج خنک کننده نیاز دارند و برج های خنک کننده اصولا به صورت تبخیری کار می کنند و سبب هدر رفتن آب می شوند، در نهایت می توان گفت چیلرهای جذبی برای خنک کاری به آب بیشتری نیاز دارند.

به صورت میانگین می توان گفت مصرف آب در چیلرهای جذبی به میزان 50 درصد بیشتر از چیلرهای تراکمی آب خنک می باشد، پیش بینی می شود با توجه به شرایط اقلیمی ایران و منابع آبی کشور تا سال های آینده تنها استفاده از چیلرهای تراکمی هوا خنک ممکن باشد.

3- مصرف انرژی در چیلرهای جذبی و تراکمی

اغلب چیلرهای تراکمی با برق و چیلرهای جذبی با گاز طبیعی فعالیت می کنند، برای مقایسه بازدهی فعالیت چیلرها می توان همان ضریب عملکرد را در نظر گرفت که پیش تر در رابطه با آن توضیح داده شد.

همانطور که در جدول نیز مشاهده شد ضریب عملکرد چیلرهای جذبی بسیار چایین تر از چیلرهای تراکمی است، به اعدا جدول دقت کنید هرچه این اعداد بزرگتر باشند در نتیجه عملکرد دستگاه از نظر صرفه جویی در انرژی بهتر و بهینه تر است؛ با توجه به اعداد جدول متوجه می شویم که در نتیجه چیلرهای تراکمی مصرف بهینه تری دارند.

البته توجه کنید با توجه به ارزان بودن گاز در ایران و همچنین گران تر بودن برق به تبع از لحاظ هزینه های ثانویه چیلرهای جذبی هزینه های کمتیر را به استفاده کننده تحمیل می کند و مناسب تر است.

4- مقایسۀ هزینۀ خرید و سرمایه گذاری اولیه

هزینه سرمایه گذاری اولیه برای بکارگیری چیلرهای جذبی در برابر چیلرهای تراکمی بسیار بالاتر است، به گونه ای که می توان گفت هزینه های اولیه برای چیلرهای جذبی غیر شعله مستقیم تا 50 درصد و در شعله مستقیم حدود 100 درصد در مقایسه با چیلرهای تراکمی آب خنک با ظرفیت های مشابه بسیار بیشتر است.

همچنین توجه کنید علاوه بر خرید دستگاه مورد نظر هزینه نصب، حمل و نقل به مکان مورد نظر، راه اندازی، ساخت شاسی و فوندانسیون و … از جمله هزینه هایی است که لازم است به هزینه های خرید دستگاه اضافه شود که تمام این موارد در چیلرهای جذبی بیشتر است.

5- مقایسۀ هزینه های سرویس و نگهداری

در چیلرهای جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی به خصوص چیلر تراکمی هوا خنک با توجه به اینکه تجهیزات بیشتری در آن وجود دارد در نتیجه تعمیر و نگهداری آن نیز سخت تر و هزینه آن نیز بیشتر است؛ از جمله حساسیت هایی که در فرآیند نگهداری چیلرهای جذبی وجود دارد می توان به فشار منفی یا خلا اشاره کرد.

زیرا لیتیوم بروماید موجود در این چیلرها بعنوان ماده جاذب و همچنین آمونیاک بعنوان ماده مبرد خاصیت خورندگی دارد و در صورت نشتی و ورود هوا به داخل لوله خوردگی لوله و قطعات زیادی از سیستم با شدت زیادی شروع می شود و ادامه پیدا می کند.

6- تفاوت میزان ایمنیِ بهره برداری در چیلرهای تراکمی و جذبی

در اغلب چیلرهای تراکمی با ظرفیت های برودتی بالا حداقل دو مدار برودتی مجزا تعبیه شده است و این مساله قابلیت اطمینان سیستم را از لحاظ بهره برداری دوچندان کرده است، زیرا اگر یک مدار خراب باشد و یا نیاز به سرویس داشته باشد، 50 درصد دیگر ظرفیت برودتی دستگاه قابل استفاده است؛ اما در چیلرهای جذبی چنین مساله ای وجود ندارد و تنها یک مدار برودتی تعریف می شود و در صورت خرابی یا سرویس دستگاه به صورت کلی سیستم برودتی غیرفعال و غیرقابل استفاده می شود.

همچنین قطع برق ساختمان برای مدت طولانی به معنای عدم جذب گرما در اپراتور چیلر است که ممکن است منجر به کریستاله شدن لیتیوم بروماید شود؛ بنابراین در صورتی که در پروژه هایی از چیلرهای جذبی استفاده می شود و احتمال قطعی برق وجود دارد، در نظر گرفتن برق اضطراری یا همان سیستم برق پشتیبان ضروری است، با توجه به اینکه مصرف برق در چیلرهای جذبی پایین است بنابراین ژنراتور برق بزرگی نیاز نمی باشد؛ اما در مورد چیلرهای تراکمی قطعی برق ساختمان آسیبی به دستگاه وارد نمی کند اما برای آنکه بتوانیم از دستگاه بهره برداری کنیم لازم است ژنرائرهای بزرگتری نسبت به چیلرهای جذبی تهیه کنیم.

7- مقایسۀ ابعاد و وزن چیلرهای تراکمی و جذبی

با توجه به اینکه ژنراتور، محفظه جانبی و دیگر تجهیزات در چیلرهای جذبی اضافهاست بنابراین ابعاد آن در ظرفیت های مشابه حدود یک و نیم تا دو برابر چیلرهای تراکمی آب خنک است؛ پس اگر قصد استفاده از چیلر جذبی داریم نیاز است تا موتورخانه های بزرگتری را فراهم کنیم، همچنین با توجه به ارتفاع زیاد آن ها به تبع ارتفاع موتورخانه نیز بین 2 تا 3 متر باشد.

همچنین وزن چیلرهای جذبی نیز در مقایسه با چیلرهای تراکمی آب خنک تقریبا دوبرابر است که زیرسازی و شاسی با استحکام بیشتری برای آن نیاز است؛ البته دقت کنید تمامی موارد در ظرفیت های یکسان اندازه گیری و عنوان شده است.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مشاهده شد پارامترهای مختلفی در کارکرد چیلرهای تراکمی و جذبی دخالت دارند که عملکرد آن ها را می توان از زوایای مختلف بررسی کرد، همچنین شرایط خاص پروژه نیز می تواند در انتخاب نهایی ما تاثیرگذار باشد. در این مقاله سعی شد موضوع فرق چیلر تراکمی و جذبی چیست؟ به صورت کامل بررسی شود، چنانچه سوال یا ابهامی در این رابطه وجود دارد می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به آن پاسخ داده شود.

همچنین برای دریافت مشاوره رایگان و خرید از این مجموعه می توانید با کارشناسان چیلر صنعتی البرز تماس بگیرید تا شما را برای خرید چیلر متناسب با پروژه و شرایط مناسب شما راهنمایی کنند.

سوالات متداول

چیلر هوایی مصرف برق کمتری دارد یا چیلر آبی؟

  • چیلرها با کندانسور آبی مصرف برق کمتر و راندمان بالاتری در مقایسه با چیلر هوایی دارد.

چیلر و مینی چیلر چه تفاوتی دارد؟

  • اولین تفاوت ابعاد آن است که مینی چیلر کمی کوچک‌تر است، همچنین مینی چیلر دارای پمپ، فلوسوئیچ و منبع انبساط می باشد.

سرمای تولید شده در چیلرها چگونه است؟

  • چیلرها به دلیل آنکه دارای سیال واسطه هستند در نتیجه سرمای آن ها به‌صورت یکنواخت تولید می شود.
3/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights