12 مورد برای افزایش عمر چیلر صنعتی

تهویه یک امر مهم در همه محیط‌های صنعتی است. این موضوع در مکان‌های بسته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از همین رو استفاده از چیلر صنعتی در چنین محیط‌هایی یک امر اجتناب ناپذیر است. در حال حاضر چیلرها یکی از مهم‌ترین تجهیزات تهویه هستند که تأمین ثبات عمل‌کرد آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از همین رو دقت داشته باشید که موارد مربوط به نگهداری چیلر صنعتی را بعد از خرید و نصب به‌طور کامل اجرا کنید. موضوع نگهداری به‌طور مستقیم با افزایش طول عمر چیلر صنعتی در ارتباط است از همین رو اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

افزایش عمر چیلر صنعتی با نگهداری صحیح آن

موضوع تعمیر و نگهداری در ادوات و تجهیزات تهویه بسیار مهم است. این کار باعث افزایش طول عمر چیلر صنعتی می‌شود. البته گفتنی است که موضوع تعمیر و نگهداری دو موضوع جداگانه است اما برای افزایش عمر چیلر صنعتی باید هر دو مورد را در نظر بگیرید. نیاز به تعمیرات در زمان‌هایی که مشکل یا عیبی در سیستم رخ دهد احساس می‌شود. از همین رو همیشگی و پیوسته نیست. اما موضوع نگهداری اصولی دارد که باید به‌ صورت مداوم آن را رعایت کنید تا در طولانی مدت افزایش طول عمر چیلر صنعتی را شاهد باشید.

نگهداری چیلر صنعتی در فضای باز

۱. تهیه چک لیست برای نگهداری چیلر صنعتی

برای این‌که کار نگهداری به‌خوبی پیش رود یک چک‌لیست تهیه کنید. در این چک‌لیست باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • همه ورودی‌ها و خروجی‌های آب باید به‌طور معمول برای جلوگیری از نشتی به‌صورت دوره‌ای بررسی شوند.
  • همه اجزای بخش کمپرسور از جمله سطوح روغن، نشتی، ارتعاشات، تغییرات دمای کار باید به طور کامل بررسی شوند.
  • کانتک‌های الکتریکی باید بازرسی و تمیز شوند.
  • فیلتر خشک کن‌ها باید بررسی شوند و فیلترهای کثیف، قدیمی یا معیوب به طور کامل تعویض شوند.

2. یک گزارش روزانه در زمان استفاده از چیلر صنعتی تهیه کنید

در گام بعدی باید یک گزارش روزانه از شرایط کاری چیلرهای تهیه کنید تا بتوانید کار نگهداری را انجام دهید. این گزارش می‌تواند شامل شرایط کاری روزانه، دما و فشار در بخش‌ چیلر، سطح سیال و جریان آن‌ در سطح سیستم. داشتن این گزارش روزانه باعث می‌شود تا شما بتوانید قبل از وقوع خرابی و عیب اقدامات لازم را انجام دهید. تهیه گزارش را تبدیل به یک امر روزانه کنید.

افزایش عمر چیلر صنعتی با رعایت اصول نگهداری

3. لوله چیلر را همیشه تمیز نگه دارید

پایه و اساس کار چیلر صنعتی به انتقال حرارت به بیرون است. این کار باعث خنک شدن محیط می‌شود. مسدود شدن جریان سیال در لوله‌های خنک‌کننده کندانسور باعث می‌شود که راندمان کاری چیلر تا حد زیادی کاهش یابد. گرفتگی در این لوله‌ها باعث می‌شود که در طولانی مدت خوردگی آن‌ها را از بین ببرد. این خوردگی مانع از خارج شدن گرما به وسیله چیلر می‌شود. از همین رو باید به‌طور منظم و دقیق به صورت سه ماهه یا حداقل یک ساله نظافت لوله‌های چیلر را انجام دهید.

مقاله تفاوت چیلر صنعتی با چیلر ساختمانی در چیست؟ را مطالعه کرده اید ؟

4. کاهش دمای آب در زمان استفاده از چیلر صنعتی

دمای آب ورودی به چیلر را کم کنید. این کار به نگهداری چیلر صنعتی کمک بسیار زیادی می‌کند. دلیل این امر هم این است که چیلر در چنین شرایطی برای خنک کردن خود کمتر کار می‌کند.

5. حلقه های آب کندانسور را بررسی کنید

  • برای جدا کردن آلاینده‌ها از حلقه‌های آب سرد باید آن‌ها را به صورت سالیانه بررسی کنید. باید به شکل منظم، صافی “Y”  چیلر را بررسی کنید و برای محافظت بیشتر از فیلتر کارتریج داخلی استفاده کنید.
  • با یک چراغ قوه به سیم‌پیچ کندانسور نگاه کنید، در صورتی که کثیف بود و ذرات معلق در هوا در اطراف آن قابل مشاهده بود باید آن را تمیز کنید. نظافت این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • همیشه قبل از تمیز کردن برق را قطع کنید و تمام قطعات الکتریکی و همچنین خطوط لوله را از ورود آب به آن‌ها محافظت کنید. درپوش‌های چیلر را بردارید و از آب یا هوای فشرده برای دمیدن درون سیم‌پیچ در جهت مخالف جریان هوا استفاده کنید. دقت کنید که هنگام کار هیچ‌گونه آسیبی به باله‌های سیم پیچ نرسد.

6. برای افزایش طول عمر چیلر صنعتی نشتی کمپرسور را بررسی کنید

سرعت خنک کنندگی کمپرسور به مایعی که درون آن است بستگی دارد. از همین رو باید همه بخش‌های کمپرسور به‌خوبی بررسی شود و از نداشتن نشتی آن اطمینان حاصل کنید. دقت داشته باشید که ورد رطوبت به سیستم هم در نحوه عمل‌کرد آن تأثیر می‌گذارد.

7. غلظت گلیکول را اندازه گیری کنید

حفاظت از اجزای مختلف سیستم در برابر یخ زدگی بسیار مهم است. یخ زدگی می‌تواند در اثر دمای محیط خارجی یا داخلی سیستم رخ دهد. اواپراتور (یا سایر مبدل های حرارتی) حساس‌ترین جزء در برابر یخ زدگی هستند. سیال وارد شده به اواپراتور باید قابلیت عبور بدون تشکیل یخ را داشته باشد. تشکیل یخ به سرعت جریان را محدود می‌کند و باعث یخ زدگی بیشتر و در نهایت قطعی می‌شود.

8. سرعت بهینه جریان آب سرد را در شرایط مناسب نگه دارید

سرعت جریان آب سرد باید حفظ شود تا عمل‌کرد خنک کنندگی چیلر در شرایط مناسب قرار گیرد. چیلرها چیزی معادل 2.5 تا 3 گالن آب در دقیقه (GPM) در هر تن نیاز دارند تا تبادل حرارتی مناسبی داشته باشند. با این شرایط شما معمولاً یک تبادل دمای 10 درجه فارنهایت با 2.5 GPM در هر تن و یک تبادل دمای 8 درجه فارنهایت با 3 GPM در هر تن را خواهید دید.

9. هوا و رطوبت را از سیستم چیلر و کندانسور دور نگه دارید

یکی دیگر از موارد مهم در نگهداری چیلر، دور نگه داشتن هوا و رطوبت از سیستم چیلر است. از آنجایی که این عناصر می‌توانند کارایی چیلر را کاهش دهند و مصرف انرژی را افزایش دهند، بسیار مهم است که به سرعت از گردش کندانسور دور شوند.

استفاده از چیلر صنعتی در مکانهای مختلف

10. روغن کمپرسور را به طور مرتب بررسی کنید

روغن کمپرسور را باید طبق استانداردهای موجود تعویض کنید. هنگام تعویض روغن لازم است فیلترها تست شده و در صورت ایراد تعویض شوند. با این حال، تجزیه و تحلیل روغن فقط به عملیات و نگهداری چیلر گریز از مرکز محدود می شود. چیلرهای بدون اصطکاک از روغن استفاده نمی‌کنند.

11. موتورها و مکانیسم راه اندازی چیلر را بررسی کنید

انجام کالیبراسیون سنسور معمولی، بازرسی میکروپرسسور، بررسی های ایمنی برای اتصالات الکتریکی، سیم‌کشی و تابلو، همگی باید صورت بگیرند. به‌علاوه، برای عملکرد بهتر چیلرها، باید به صورت منظم موتروهای دوار سیستم را بررسی کنید.

12. با استفاده از درایوها سرعت موتورها را تنظیم کنید

موتورهای چیلر هنگام کار مقادیر قابل توجهی برق مصرف می‌کنند که هزینه های عملیاتی را افزایش می‌دهد. نصب درایوهای فرکانس متغیر (VFD) باعث صرفه‌جویی در انرژی مصرفی می‌شود زیرا تغییر سرعت موتور با راندمان موتور با بار مطابقت دارد و اتلاف انرژی را به حداقل می رساند. این VSD ها می‌توانند به چیلرها اجازه دهند حتی در ژنراتورهای برق اضطراری به طور عادی کار کنند.

سخن آخر

برای افزایش طول عمر چیلر صنعتی باید موضوع نگهداری به یک امر عادی تبدیل شود. این کار باعث می‌شود همه چیز طبق روال پیش می‌رود و مشکلی رخ ندهد. همچنین این کار باعث می‌شود هرگونه عیب و ایراد در کمترین زمان شناسایی شود و هرگونه مشکل قبل از رخ دادن برطرف شود. کاهش نیاز به تعمیر با رعایت اصول کامل نگهداری از دیگر مزیت‌های این کار است. از همین رو بهتر است صاحبان چیلرهای صنعتی هزینه‌های مربوط به تعمیر را قبل از وقوع مشکل و در بخش نگهداری صورت دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights