تفاوت چیلر صنعتی با چیلر ساختمانی در چیست؟

از دستگاه‌های مختلفی برای تهویه و سرمایش استفاده می‌شود. یکی از این دستگاه‌ها چیلر است. در مورد عملکرد این دستگاه به طور خلاصه می‌توان گفت که چیلرها گرما را از یک محیط می‌گیرند و سبب خنک شدن محیط یا آب می‌شوند. از چیلرها در خنک کردن هوا و همچنین انواع مختلف دستگاه‌ها استفاده می‌شود. دستگاه‌های چیلر در انواع و مدل‌های مختلفی مانند چیلر صنعتی و چیلر ساختمانی تولید می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم به بررسی نحوه عملکرد این دستگاه‌ها و مقایسه چیلر صنعتی و چیلر ساختمانی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد دستگاه چیلر

وظیفه‌ی اصلی چیلر صنعتی و چیلر ساختمانی کاهش دمای آب جهت کاربردهای مختلف است. این آب خنک‌شده توسط پمپ و لوله‌کشی به واحدهایی همچون فن کویل­ها یا هواسازها منتقل می‌شود. لوله‌هایی که این آب را منتقل می‌کنند کاملا عایق می‌شوند تا تبادل گرمایی رخ ندهد و دمای آب ثابت بماند. این آب سرد به عنوان سیستم سرمایشی در ساختمان‌ها یا خنک‌کننده دستگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دو نوع طراحی متفاوت در تولید چیلر استفاده می‌شود که شامل چیلرهای جذبی و چیلرهای تبرید تراکمی است. چیلرهای جذبی کاربرد کمتری دارند و معمولا در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که چیلرهای تراکمی از تنوع و کاربرد بیشتری برخوردارند.

 از نظر کاربرد نیز این دستگاه‌ها به دو نوع چیلر صنعتی و چیلر ساختمانی نیز تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازیم.

مطالعه مقاله خرید چیلر صنعتی را از دست ندهید

چیلرهای صنعتی

از انواع مختلف چیلرهای صنعتی همچون جذبی، تراکمی و تراکمی آب خنک در صنعت استفاده می‌شود. نوع چیلر استفاده شده در صنایع به شرایط مختلفی همچون آب‌وهوا، مکان نصب دستگاه و میزان دسترسی به آب بستگی دارد. دستگاه‌های چیلر در صنعت کاربردهای متنوعی دارند که از جمله‌ی این کاربردها می‌توان به سردخانه‌ها، خنک‌کردن محصولات تولیدی، صنایع غذایی و صنایع شیمیایی اشاره کرد.

در صنعت به ظرفیت سرمایشی بالاتری نسبت به ساختمان نیاز است و در نتیجه معمولا از چیلرهای آبی استفاده می‌شود و چیلرهای هوا خنک کاربرد کمتری دارند. لازم به ذکر است که نصب چیلرهای آب خنک زحمت و هزینه بیشتری دارد. به عنوان مثال چیلرهای آب خنک نیاز به نصب یک برج خنک‌کننده نیز دارند. این موضوع باعث افزایش هزینه‌ها و پیچیدگی کار می‌شود. اما به دلیل ظرفیت سرمایشی بالا و کارایی بهتر، استفاده از این نوع دستگاه‌ها در صنعت رایج‌تر است. یکی از تفاوت‌های چیلر صنعتی و چیلر ساختمانی نصب آنهاست که می‌توان گفت نصب چیلرهای صنعتی به مراتب سخت‌تر از انواع خانگی آن است.

موضوع بعدی دسترسی به آب است. چیلرهای صنعتی جهت کارایی مطلوب به جریان آب زیادی نیاز دارند. آب مصرفی در چیلر صنعتی در برج خنک‌کننده جریان پیدا می‌کند و پس از کاهش دما وارد کندانسور چیلر می‌شود و سپس بار دیگر به برج خنک‌کننده بازمی‌گردد. نکته حائز اهمیت این است که این آب بیش از چند بار قابل استفاده نیست. در نتیجه یک منبع جهت تامین آب مورد نیاز ضروری است. پس دقت کنید که مهم‌ترین موضوع در راه اندازی یک چیلر صنعتی آب مورد نیاز آن است. لذا یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های چیلر صنعتی و چیلر ساختمانی نیاز این دستگاه‌ها به آب است.

مقاله 12 مورد برای افزایش عمر چیلر صنعتی را مطالعه کرده اید ؟

چیلرهای ساختمانی

چیلرهای ساختمانی در واقع چیلرهای تراکمی با ظرفیت سرمایشی پایین هستند. یکی از بارزترین تفاوت‌های چیلر صنعتی و چیلر ساختمانی ظرفیت سرمایشی آنهاست. از چیلرهای خانگی به عنوان سیستم سرمایشی مرکزی استفاده می‌شود. چیلرهای خانگی بر روی پشت بام ساختمان قرار می‌گیرند و با استفاده از لوله کشی به دستگاه‌هایی همچون فن کویل وصل می‌شوند. نصب یک چیلر یا مینی چیلر جهت سرمایش چند واحد آپارتمانی یا تجاری کافی است.

از چیلرهای هوا خنک جهت سرمایش ساختمان‌ها استفاده می‌شود زیرا این دستگاه‌ها جهت خنک سازی کندانسور به آب نیاز ندارند. این ویژگی در شهرهایی که با خشکسالی و مشکل کمبود آب مواجه هستند بسیار مهم است. از طرف دیگر چیلرهای آب خنک مناسب شهرهای گرم و مرطوب نیستند. علاوه بر این، فضای ساختمان‌ها جهت نصب چیلر محدود است. در نتیجه طراحی یک‌تکه چیلرهای هوا خنک و عدم نیاز آنها به برج خنک‌کننده یک مزیت محسوب می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا چیلرهای هوا خنک نصب راحت‌تر و هزینه کمتری داشته باشند. در مقایسه بین چیلر صنعتی و چیلر ساختمانی مشخص می‌شود که چیلرهای صنعتی هزینه بیشتری دارند.

لازم به ذکر است که چیلرهای هوا خنک نیز محدودیت‌های خاصی دارند. به‌عنوان‌مثال ظرفیت سرمایشی پایین چیلرهای هوا خنک در برج‌ها و ساختمان‌های بزرگ یک مشکل بزرگ به شمار می‌رود. در این ساختمان‌ها بهره گیری از دو یا سه چیلر هوا خنک می‌تواند تا حدودی کارآمد باشد.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی چیلر صنعتی و چیلر ساختمانی پرداختیم. چیلرها نوعی از دستگاه‌های تهویه و خنک‌کننده هستند که کاربردهای مختلفی در صنعت و ساختمان دارند. چیلرها به طور کلی به دو دسته جذبی و تراکمی طراحی و تولید می‌شوند که به دلایل مختلفی استفاده از چیلرهای تراکمی رایج‌تر است. چیلرهای تراکمی نیز به دو نوع هوا خنک و آب تقسیم می‌شوند. در مقایسه چیلر صنعتی و چیلر ساختمانی می‌توان گفت که در صنعت معمولا از چیلرهای آب خنک استفاده می‌شود. این نوع چیلرها نیاز به یک برج خنک‌کننده دارند. در نتیجه نصب این دستگاه‌ها سخت‌تر است و هزینه بیشتری دارند اما از ظرفیت سرمایشی بالاتری برخوردار هستند. در مقابل چیلرهای خانگی قرار دارند که معمولا از نوع هوا خنک هستند و از ظرفیت سرمایشی کمتری برخوردارند. این چیلرها هزینه‌های پایین‌تر و نصب آسان‌تری دارند. همچنین نیاز به جریان آب نیز ندارند و معمولا بر پشت بام خانه‌ها نصب می‌شوند.

سوالات متداول :

 استفاده از چیلر در چه صنایعی امکان پذیر است؟

  • در صنایع مختلفی از جمله دارویی و بهداشتی، انواع دستگاه های تزریق پلاستیک، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، دستگاه های CNC، دستگاه های پزشکی مانند MRI و غیره کاربرد دارد.

نحوه کار چیلر ساختمانی چگونه است؟

  • این دستگاه هوای گرم تولید شده از آفتاب یا لوازم الکترونیکی و مکانیکی را به بیرون هدایت کرده و از این طریق دمای هوا را کاهش می دهد.

چرا استفاده از چیلر ساختمانی اهمیت دارد؟

  • در اغلب ساختمان های تجاری و مسکونی بزرگ تنها با استفاده از دستگاه قدرتمندی با نام چیلر قابلیت زندگی و کار در آن ها فراهم می شود و هیچ دستگاه دیگری با چنین قدرت و کارایی نمی تواند جایگزین آن شود.

چیلر ساختمانی در کجای ساختمان قرار می گیرد؟

  • اغلب چیلرهای ساختمانی بر روی پشت بام یا زیرزمین ها قرار می گیرند.
5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights