۵ دلیل برای اینکه یک کارخانه باید چیلر صنعتی داشته باشد

چیلر صنعتی سالهاست که جای خود را عرصه تولید باز کرده است و در اندازه های مختلف تولید و استفاده میشود . به دلیل گستردگی استفاده تصمیم گرفتیم مقاله ای با عنوان ( ۵ دلیل برای اینکه یک کارخانه باید چیلر صنعتی داشته باشد) بنویسیم . در این نوشته با ساختار چیلر صنعتی آشنا شده و انواع آن را بررسی میکنیم . در مورد نحوه کار آنها و اجزای تشکیل دهنده هر کدام مطالبی را بیان خواهیم کرد . سرانجام ۵ دلیل بسیار مهم جهت استفاده از چیلر صنعتی ذکر خواهیم کرد . امیدواریم در پایان این مقاله پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کرده باشید . با ما همراه باشید .

با توجه به بازار بسیار رقابتی فعلی و شرایط دشوار صنایع مختلف ، کارخانه های مختلف حتی یک دقیقه هم از کار دست نمیکشند . احتیاج مداوم جوامع بشری در زمینه های دارویی ، غذایی و … باعث شده ماشین آلات مداوما در حال تولید و توزیع محصولات باشند . وسایل تولید کننده باید به خوبی نگهداری شوند تا بهترین بازدهی را داشته باشند . در این نقطه است که پای چیلر صنعتی به صنایع مختلف باز میشود . برای پاسخ بهتر به تمام سوالات ، ابتدا لازم است که تعریف کاملی از چیلر صنعتی ارائه شود .


چیلر صنعتی

به چیلری گفته میشود که با دو روش تراکمی یا جذبی و با سرد کردن سیال مورد استفاده ( آب یا ضد یخ ) تولید برودت ( سرمایش) میکند .

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی بسیار پرکاربرد بوده و ساختار و اساس کار جالبی دارد . در چیلر تراکمی  گردش  یک جریان سیال به نام مبرد در سیکل تبرید تراکمی بخار انجام میگیرد .  چهار مولفه اصلی آن شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط و اواپراتور است .


چیلر جذبی :

: در این چیلر صنعتی ، پمپ و ژنراتور و جذب کننده وجود دارد و جای کمپرسور را گرفته اند . در ضمن علاوه بر مبرد از سیالهای دیگر ( لیتیوم بروماید ) هم استفاده میشود .

در مقایسه بین چیلر صنعتی تراکمی و جذبی ، از مدل تراکمی به دلیل مصرف کمتر و سیستمهای خنک کاری پیشرفته تر ، بیشتر استفاده میشود .

حال که با تعریف و انواع چیلر جذبی آشنا شدیم زمان آن رسیده که ۵ مزیت بزرگ آن را بیان کنیم .

۵ مزیت بزرگ چیلر صنعتی :

۱ – یکسان بودن تولید در تمام فصول :

چیلرهای صنعتی بسیار پرقدرت و با جزئیات زیاد طراحی و ساخته میشوند . به همین دلیل عملا میتوانند در تمام طول سال بی وقفه کار کرده و موجب شوند که ماشین آلات بتوانند به طور مداوم به کار خود ادامه دهند . با استفاده از چیلر صنعتی دیگر شاهد تعطیلی و یا افت کیفیت در خط تولید نخواهید بود . این موضوع باعث افزایش کیفیت و راندمان کاری و تعداد تولیدات میشود .

2 – صرفه جویی در آب و برق و مواد اولیه :

ماشین آلات صنعتی در هر صورت بعد از کار زیاد شروع به داغ شدن و تولید حرارت میکنند . روشهای مختلفی برای خنک کردن وجود دارد . به علت بهینه شدن سیستم های خنک کردن در چیلر صنعتی ، تا 30 درصد نسبت به روشهای دیگر در مصرف آب صرفه جویی میشود . همچنین نسبت به روشهای دیگر مصرف برق بسیار کمتری دارد . علت آن هم هرمتیک بودن کمپرسور است که با آمپر پایین کار میکند و باعث میشود برق بسیار کمی مصرف شود . چیلرهای صنعتی میتوانند با کارایی بی نظیر خود باعث شوند که تا 5 درصد در مصرف مواد اولیه هم صرفه جویی شود .

3 – جلوگیری از رسوب و خرابی قالب :

چیلرهای صنعتی با دقت بالایی طراحی شده و مدار دستگاه در آن کاملا بسته است . به همین دلیل است که املاح آب و رسوب در آن وجود ندارد . همچنین یکی از متداولترین مشکلات خرابی قالب است . چیلر صنعتی به وسیله سیستم بهینه خود و به دلیل عدم وجود بخار آب از هر نوع خرابی قالب و مبدل روغن جلوگیری میکند

4 –  شفافیت قطعه و سطوح صاف :

چیلر صنعتی با تکنولوژی پیشرفته خود باعث میشود از تنش داخلی قطعات جلوگیری شده و شفافیت قطعه و سطوح صاف را به همراه دارد .

5 – کم سر وصدا و با دوام  :

چیلر صنعتی ( مخصوصا نوع آب خنک ) سر و صدای بسیار کمی داشته و برای محیطهای مختلف کاملا مناسب است . همچنین این نوع از چیلرها دوام بسیار بالایی دارند .

حال که مزیت های بی نظیر چیلر صنعتی بیان شد وقت آن است که با صنایعی که از این تکنولوژی استفاده میکنند بیشتر آشنا شویم . در مورد بعضی از آنها توضیحاتی هم داده میشود .

کاربرد چیلر در صنایع :


۱ – صنایع دارویی و بهداشتی : تولید دارو مستلزم استفاده از روشهایی است که استفاده از چیلرهای صنعتی پر قدرت را اجتناب ناپذیر میسازد . در واقع دمای بسیاری از داروهای مهم باید اندازه خاص و دقیقی باشد و معمولا در دماهای پایین نگهداری میشوند . با استفاده از چیلر صنعتی تنطیم دما به راحتی شدنی است .
۲ – صنایع تزریق پلاستیک : در واقع عملا بدون چیلر هیچ کارخانه تزریق پلاستیکی به طور دائم و فعال نمیتواند کار کند . چیلر صنعتی برای خنک کردن پلاستیک داغی که تزریق شده بکار میرود . همچنین دستگاه های تزریق پلاستیک مانند جعبه دنده و سیلندر و …. هم به شدت به چیلر احتیاج دارند .
۳ – صنایع غذایی : : قطعا صنایع مواد غذایی یکی از مهمترین صنایع موجود است . کوچکترین اختلالی در این صنعت میتواند باعث مرگ میلیونها انسان شود ‌. این صنعت شامل موارد مختلفی از تولید تا دسته بندی و حمل و نقل میشود . چیلر صنعتی  باعث میشود دمای مورد نیاز برای تولید و نگهداری مواد غذایی فراهم شده و دارای طول عمر بیشتری شوند .
۴ – صنایع نفت و گاز و پتروشیمی : صنعت پتروشیمی شامل فرآیندهای مختلفی از جمله اکتشاف ، استخراج و تصفیه و … است . در نهایت محصول نهایی این صنعت مواد شیمیایی و لاستیکها و پودرهای شوینده و … است . در پالایشگاه ها برای پالایش از راهکارهایی استفاده میشود که بسیار گرما زا بوده و تولید حرارت زیاد میکنند . بنابر این چیلر صنعتی گزینه بسیار مناسبی برای این صنعت است .

 ۵ – صنایع شیر
۶ – سی ان سی
۷ – تولید رنگ
۸ – تولید فیلم
۹ – تجهیزات پزشکی
۱۰ – چاپ و بسته بندی
و ……

نتیجه گیری :
در این مقاله تعریف چیلر صنعتی بیان شده و انواع آن هم توضیح داده شد . مزیتهای آن هم به تفضیل گفته شد . لیستی از بزرگترین صنایعی که از چیلر صنعتی استفاده میکنند هم ارائه شد .  استفاده از چیلر صنعتی تقریبا در تمام کارخانجات بزرگ رواج دارد . چیلر صنعتی در ابعاد و انواع مختلف تولید شده و در اختیار کارخانه ها قرار میگیرد . چیلرها باعث میشوند ماشین آلات همیشه در وضعیت مناسب قرار گرفته و حرارت آنها را دفع میکنند . هزینه های خرید و نگهداری چیلر صنعتی با توجه به مزایای بیشتر آن کاملا قابل توجیه است . مهمترین نکته این است که انواع چیلر صنعتی را بشناسیم و با توجه به خواسته های خود بهترین انتخاب را داشته باشیم . چنانچه هنوز هم سوالی در ذهن شما باقی مانده و یا احتیاج به مشاوره دارید میتوانید با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید  . 

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights