هر آنچه باید در مورد چیلر صنعتی بدانیم

چیلر صنعتی یکی از مهمترین وسایل لازم برای اکثر صنایع و کارخانه هاست . به وسیله آن میتوانیم به راحتی دمای ماشین آلات صنعتی را پایین نگهداشته و چرخه تولید محصول را سرد کنیم . از آنجایی که چیلر صنعتی اهمیت بسیار بالایی برای صنایع مختلف دارد بر آن شدیم تا مقاله ای با عنوان ( هر آنچه باید در مورد چیلر صنعتی بدانیم ) بنویسیم . در این مقاله شما را به طور کامل با صفر تا صد تعریف چیلر صنعتی آشنا میکنیم . همچنین توضیحات مفصلی در مورد کاربرد و اندازه های مختلف آن میدهیم . امیدواریم که در پایان این نوشته توانسته باشیم به تمام سوالات شما پاسخ دهیم  . پس با ادامه مقاله با ما همراه باشید .
برای اینکه بتوانیم در مورد چیلر صحبت کنیم در ابتدا باید به طور کامل و دقیق با تعریف آن آشنا شویم . چیلر در واقع به صورت کلی به معنای آب سرد کن است ‌ . چیلرها به صورتی ساخته میشوند که با مکانیزمی خاص تولید آب سرد کرده و محیط را خنک میکنند  . این آب سرد در ماشین آلات صنعتی ، تهویه مطبوع و … به کار میرود . اهمیت چیلر به قدری بالاست که در طیف وسیعی از ماشین آلات و صنایع مختلف کاربرد دارد . برای ورود به بحث چیلر صنعتی ابتدا باید با دو مفهوم آشنا شویم که در ادامه بیان میگردد .

تبرید : فرآیندی است که در طی آن گرما از یک ماده یا فضا گرفته شده و در یک مکان دیگر رها میشود . در واقع انتقال گرما صورت میگیرد . در واقع چیلرها با فرآیند تبرید دنبال کاهش دما در محیط هستند . تبرید با نام سرمایش هم شناخته میشود .
مبرد : ماده ای خاص است که هم به صورت گاز و هم به صورت مایع وجود دارد . عملکرد آن به این شکل است که باعث کاهش دمای سطح مشخصی از یک ناحیه میشود . این ماده در فرآیند تبرید مورد استفاده قرار میگیرد . همچنین در سیستم یخچال و کولر ماشین هم از این ماده استفاده میشود . به طور کلی در سیستمهای برودتی کاربرد بسیار دارد .
حال که با مفهوم کلی چیلر آشنا شدیم وقت آن است که تعریف دقیقی از چیلر صنعتی ارائه دهیم .

چیلر ساختمانی چیست ؟


چیلر صنعتی :

به چیلری گفته میشود که با دو روش تراکمی یا جذبی و با سرد کردن سیال مورد استفاده ( آب یا ضد یخ ) تولید برودت ( سرمایش) میکند .
چیلرهای صنعتی تفاوت بسیار مهمی با چیلرهای غیر صنعتی یا مسکونی دارند . علت هم آن است که  چیلرهای صنعتی به طور دائم و روزانه ۲۴ ساعت در حال استفاده شدن هستند . در حالی که در نوع غیر صنعتی و مسکونی چیلرها در زمانهایی خاموش شده و غیر فعال میگردند . به همین دلیل ساخت چیلرهای صنعتی به صورت طراحی چند مرحله ای بوده و زمان و هزینه بیشتری را طلب میکند .
حال که با تعریف چیلر صنعتی آشنا شدیم زمان آن رسیده است که در مورد روشهای تراکمی و جذبی توضیحات لازم را ارائه دهیم . هر دو روش تبریدی و تراکمی بسیار پرکاربرد بوده و در صنایع مختلف به وفور مورد استفاده قرار میگیرند .


چیلر تراکمی :


چیلر تراکمی بسیار پرکاربرد بوده و ساختار و اساس کار جالبی دارد . در چیلر تراکمی بخار گردش  یک جریان سیال به نام مبرد در سیکل تبرید تراکمی بخار انجام میگیرد .  چهار مولفه اصلی آن شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط و اواپراتور است .
در مورد هر کدام از موارد بالا ابتدا تعریف مختصری بیان میکنیم . سپس به قسمتهای مختلفی تقسیم میشود و در هر مورد توضیحات لازم ارائه میشود .
کمپرسور : اصلی ترین بخش چیلر صنعتی کمپرسور آن است . علت هم این است که مهمترین وظیفه یعنی فشرده سازی گاز مبرد بر عهده آن است . گاز مبرد پس از آن که مراحل فشرده سازی را در کمپرسور طی کرد به وسیله لوله های انتقال به کندانسور منتقل میشود .

کندانسور : در واقع اصلیترین کار کندانسور خنک سازی مبرد است . اینکه این خنک سازی به چه شکلی انجام میشود در ادامه توضیح داده خواهد شد ‌.

اواپراتور : یکی از مهمترین قسمتهای چیلر است که وظیفه انتقال مبرد را داشته و از لوله و پوسته ساخته میشود . در اطراف لوله ها آب جهت خنک ساختن وجود دارد که مبرد میتواند گرمای آب را بگیرد و آنرا خنک کند ‌.

شیر انبساط : وظیفه اصلی شیر انبساط تبدیل مبرد مایع به گاز است . شیر انبساط توانایی این را دارد که حدودا یک چهارم مبرد مایع را به گاز تبدیل کرده و بقیه آن را به اپراتور جهت خنک سازی انتقال دهد .
حال که با تعریف اجزای تشکیل دهنده چیلر تراکمی آشنا شدیم لازم است که در مورد کندانسور و کمپرسور توضیحات بیشتری بدهیم ‌. در این دو مورد تقسیم بندی های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به صورت کامل توضیح داده میشود .

انواع چیلر صنعتی براساس کمپرسور :


۱- روتاری : اغلب در ظرفیتهای بسیار پایین تهویه مطبوع استفاده میشود . از لحاظ عملکرد شبیه کمپرسورهای پیستونی هستند با این تفاوت که برخلاف آنها به صورت دورانی حرکت میکنند .
۲ – اسکرال : مانند کمپرسور روتاری ظرفیت پایینی دارند و عمدتا در وسایل مرتبط با تهویه مطبوع به کار میروند . ویژگی خاص آنها این است که شامل دو قسمت حلزونی جهت افزایش فشار گاز مبرد میباشند .
۳ – پیستونی : ظرفیتهای آنها به طور معمول از روتاری و اسکرال بالاتر بوده و در رده میانی جای میگیرند . کمپرسور پیستونی علاوه بر تهویه مطبوع ، برای برودت صنعتی نیز استفاده میشود . قسمت عمده  تشکیل دهنده آن از میل لنگ ، شاتون ، پیستون و سوپاپ است .
۴ – اسکرو : معمولا در ظرفیتهای بالا بکار رفته و در هردو قسمت تهویه مطبوع و برودت صنعتی استفاده میشود . همزمان از دو مارپیچ نر و ماده برای ایجاد تراکم در گاز مبرد استفاده میکنند .
۵- سانتریفیوژ : به طور معمول در حجمهای بسیار بالا و برای پروژه های بزرگ استفاده میشود . در هر دو قسمت تهویه مطبوع و برودت صنعتی نیز کاربرد دارد . این کمپرسورها با افزایش انرژی جنبشی گاز ، فشار آن را بالا میبرند ‌ . در نهایت سرعت گاز با عبور از دیفیوزر کاهش یافته و انرژی جنبشی گاز با کم شدن سرعت به فشار تبدیل میشود .


انواع چیلر صنعتی تراکمی براساس نوع کندانسور :


۱- آب خنک : کندانسور آب خنک از طریق جریان آب سرد تولیدی توسط برج خنک کننده ، گرما را از بخار مبرد ورودی دفع میکند . در این فرآیند آب از برج خنک کننده به درون لوله های مبدل رفته و در آن جریان میابد .
۲ – تبخیری : در این فرآیند سرمایش تبخیری ، انرژی گرمایی باعث انتقال بخار مبرد میشود . بخار داغ مبرد وارد لوله های کندانسور شده و جریان آب به روی لوله ها پاشیده میشود .
۳ – هوا خنک : اساس کار در این قسمت تبادل حرارت با هوا است . به این صورت که در اثر تماس جریان هوای محیط با سطح داغ ، بخار مبرد تا دمای اشباع خنک میشود .
لازم به ذکر است که بیشترین کاربرد در مبحث کندانسور با بخش هوا خنک است .

چیلر صنعتی جذبی :


در چیلر صنعتی جذبی شکل کار مانند سیکل تراکمی بخار است با این تفاوت که مولفه ها متفاوت است . در این چیلر پمپ ، ژنراتور و جذب کننده وجود دارد و جای کمپرسور را گرفته اند . در ضمن علاوه بر مبرد از سیالهای دیگر ( لیتیوم بروماید ) هم استفاده میشود .
چیلرهای جذبی دو نوع تک اثره و دو اثره هستند که تک اثره ها دارای یک ژنراتور و دو اثره ها دارای دو ژنراتور میباشند .
در مجموع و بر اساس مقایسه عملکرد چیلر جذبی و تراکمی مشاهده میکنیم که در اکثر پروژه های بزرگ چیلرهای تراکمی انتخاب میشوند ‌. این نوع از چیلرها با پیشرفت بیشتری مواجه بوده و با ایده های جدید میتوان هزینه برق را در آن به میزان زیادی کاهش داد . مزیت روشهای جدید آن است که قابلیت سیستمهای خنک کاری هم به مقدار بسیار زیادی بهینه شده است . در صنعت امروزه به جز در معدودی از موارد ، انتخاب اصلی چیلرهای تراکمی است .حال که شرح مفصلی از تعریف و کاربرد انواع چیلرهای صنعتی بیان شد زمان آن رسیده است که مزایا و موارد استفاده آن به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد .


مهمترین مزایای چیلرهای صنعتی :


۱- کیفیت بالا و عدم افت : در تمام طول سال و تمام شبانه روز تولید یکسان است و مانند چیلرهای غیر صنعتی افت کیفیت و تولید ندارند .
۲ -رسوخ ناپذیر :  رسوب و املاح آب به دلیل بسته بودن مدار دستگاه نمیتوانند در آن نفوذ کنند
۳ – عدم امکان خرابی قالب : خرابی قالب و مبدل روغن به دلیل عدم وجود بخار آب اتفاق نمیفتد .
۴ – صرفه جویی در برق و آب : با توجه به اینکه کمپرسور هرمتیک است و با آمپر پایین هم کار میکند برق بسیار کمی مصرف میشود . همچنین مصرف آب هم تا سی درصد کاهش میابد .
۵ – بالا رفتن کیفیت تولید : با توجه به سیستم پیشرفته و استهلاک کم قطعات و توانایی بالا در کار مداوم ، موجب رشد بهره وری و بالا رفتن میزان تولید میشود .
و ……

مهمترین کاربردهای چیلر صنعتی در صنایع :


کاربردهای چیلر صنعتی در صنایع به قدری گسترده است که اگر بخواهیم تمام آن را به صورت کامل بنویسیم قطعا احتیاج به نوشتن چندین کتاب داریم ‌. پس برای چند مورد اول توضیحات کامل درج میکنیم و برای موارد دیگر تیتر وار مطالب را بیان میکنیم .
۱– تزریق پلاستیک : یکی از صنایعی که بیشترین استفاده را از چیلرهای صنعتی دارد صنعت تزریق پلاستیک است . در واقع عملا بدون چیلر صنعتی هیچ کارخانه تزریق پلاستیکی به طور دائم و فعال نمیتواند کار کند . چیلر برای خنک کردن پلاستیک داغی که تزریق شده بکار میرود . همچنین دستگاه های تزریق پلاستیک مانند جعبه دنده و سیلندر و …. هم به شدت به چیلر احتیاج دارند . در مجموع چیلر صنعتی به علت اینکه ساخت پلاستیک به مقدار زیادی گرما احتیاج دارد کاربرد بسیار زیادی در اینگونه از صنایع دارد .
۲ – پتروشیمی : صنعت پتروشیمی شامل فرآیند اکتشاف ، استخراج و تصفیه و … است . در نهایت محصول نهایی این صنعت مواد شیمیایی و لاستیکها و پودرهای شوینده و … است . در پالایشگاه ها برای پالایش از راهکارهایی استفاده میشود که بسیار گرما زا بوده و تولید حرارت زیاد میکنند . بنابر این چیلر گزینه بسیار مناسبی برای این صنعت است . با توجه به این نکته که این صنایع ارزش افزوده بالایی دارند انتخاب چیلر صنعتی مناسب اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند .
۳ – داروسازی : شاید مهمترین کشف بشر ، اختراع داروهایی مختلف برای رهایی از انواع بیماریها باشد . تولید دارو مستلزم استفاده از روشهایی است که استفاده از چیلرهای صنعتی پر قدرت را اجتناب ناپذیر میسازد .
۴ – مواد غذایی : قطعا صنایع مواد غذایی یکی از مهمترین صنایع موجود است . کوچکترین اختلالی در این صنعت میتواند باعث مرگ میلیونها انسان شود ‌. این صنعت شامل موارد مختلفی از تولید تا دسته بندی و حمل و نقل میشود . چیلرهای صنعتی باعث میشوند دمای مورد نیاز برای تولید و نگهداری مواد غذایی فراهم شده و دارای طول عمر بیشتری شوند .
۵ – صنایع چاپ و بسته بندی
۶ – صنایع تولید نوشابه ، آب معدنی و دوغ و …
۷ – صنایع تولید رنگ
و ….

نتیجه گیری :
در مقاله بالا به طور کامل و جامعی به چیلرصنعتی پرداخته شد . تقسیم بندی های مختلف آن انجام شد و هر کدام با توجه به میزان اهمیت آن توضیح داده شد . سپس مزایا و کاربردهای ذکر شد . به قدری استفاده از چیلر صنعتی گسترده است که عملا زندگی بدون آن غیر ممکن و بسیار سخت خواهد بود . چیلر صنعتی باعث میشود کارخانه ها بتوانند به صورت شبانه روزی کار کرده و تمامی نیازهای مارا پوشش دهند ‌. دامنه استفاده از آن به قدری گسترده است که عملا صنعت بدون چیلرهای صنعتی قابل تصور نیست . امیدواریم توانسته باشیم پاسخ سوالات شما را به طور کامل و جامع بیان کنیم . در نهایت اگر راهنمایی و یا مشاوره ای خواستید و یا سوالی در این زمینه داشتید فقط کافیست با ما تماس بگیرید ‌. کارشناسان ما با کمال میل پاسخگو خواهند بود 

سوالات متداول

اغلب چیلرهای صنعتی هوا خنک بین 15 تا 25 سال عمر دارند.

برای راه اندازی سیکل تبرید در چیلر جذبی صنعتی از منبع حرارت استفاده می شود، اما محرک در چیلرهای تراکمی صنعتی کمپرسور با توان الکتریکی می باشد اما هر دو دارای سیکل تقطیر و تبخیر می باشند که حرارت را جذب و دفع می کنند تا در نهایت سرمای مورد نیاز تأمین شود.

چیلر روشن است اما فضا را خنک نمی کند، لرزش بسیار زیاد در چیلر احساس می شود، یخ زدگی کمپرسور چیلر، کندانسور چیلر به شدت داغ می شود، فن کندانسور در چیلر روشن نمی شود و غیره که لازم است برای تعمیر آن در اولین فرصت اقدام کنید، زیرا در غیر این صورت ضررهای مالی زیادی را متحمل خواهید شد.

5/5 - (3 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

1 دیدگاه دربارهٔ «هر آنچه باید در مورد چیلر صنعتی بدانیم»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights