تفاوت چیلر با مینی چیلر در چیست ؟

چیلر بهتر است یا مینی چیلر؟ تفاوت چیلر با مینی چیلر چیست؟ برای مصرف بهینه برق چیلر بخریم یا مینی چیلر؟ هنگام خرید چیلر سوالات زیادی برای کارفرمایان بوجود می آید که سوالات مطرح شده تنها بخش کوچکی از آن هستند؛ از این رو در این مقاله به بررسی کامل تمام ویژگی های چیلر و مینی چیلر می پردازیم و سپس هریک را از لحاظ ساختاری و کارکرد بررسی می کنیم، پس اگر انتخاب چیلر یا مینی چیلر برای شما نیز به یک چالش تبدیل شده است با ما همراه باشید.

چیلر چیست؟

چیلرها نوعی از سیستم های تهویه هوا به حساب می آیند که علاوه بر تولید آب سرد جهت خنک کردن ساختمان ها از طریق فن کوئل و هواساز، جهت ایجاد سرما در محیط صنعتی نیز کاربرد وسیعی دارد و با هدف خنک سازی ماشین آلات صنعتی که در جهت تولید محصولات متفاوت استفاده می شود بسیار کاربردی است.

به طور کلی می توان چیلر را نوعی دستگاه معرفی کرد که طی فعالیت هایی آب سرد لازم را برای عملکرد صحیح فن کوئل و هواساز فراهم می کند و در نتیجه سرمای مورد نیاز در منزل مسکونی یا تجهیزات و فرآیندهای صنعتی را به عمل می آورد و از داغ شدن آن جلوگیری می شود؛ توجه کنید دستگاه های صنعتی به دلیل کارکرد طولانی مدت و با فشار بالا حرارت زیادی را از خود تولید می کنند که علاوه بر بدنه و قطعات داخلی دستگاه فضای کارگاهی نیز گرم می شود که نیاز به خنک سازی دارد و این امر با استفاده از چیلر شدنی است.

چیلرها اغلب دارای دو نوع چیلر تراکمی و چیلر جذبی هستند که در مقاله ۵ دلیل برای اینکه یک کارخانه باید چیلر صنعتی داشته باشد و چیلر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ به صورت کامل به بررسی انواع مختلف چیلر پرداختیم، برای آشنایی با انواع مدل های چیلر می توانید به این مقالات مراجعه کنید.

مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر را می توان نمونه کوچک شده چیلر معرفی کرد با ظرفیت و ابعاد محدود اما با همان ویژگی های چیلر، مینی چیلرها نیز دستگاهی برای تولید آب هستند که از جمله مهمترین ویژگی های آن نیز می توان به سرمایش ساختمان ها اشاره کرد.

مینی چیلرها از نوع تراکمی هستند که راه اندازه و استفاده آسانی دارد و همچنین سیستم‌های HVAC کندانسور در مینی چیلرها از نوع هوا خنک می باشد و این تجهیزات نیز با توجه به نوع کاربری آن ها به مینی چیلرهای مسکونی یا ساختمانی و صنعتی تقسیم می شوند و برای مکان های مختلفی قابل استفاده است.

۵ تفاوت چیلر با مینی چیلر و مقایسه آنها

در این بخش به بررسی تفاوت های اصلی چیلر با مینی چیلر می پردازیم و به صورت کلی مهمترین مزایا و معایب هریک نسبت به دیگری توضیح داده می شود.

1- مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر تناژ تبرید

تناژ تبرید یا توان خنک کاری چیلر و مینی چیلر، اولین و مهمترین ویژگی که به مقایسه آن می پردازیم، اغلب مینی چیلرها برای ظرفیت هایی با حداکثر 10 تن تبرید کاربرد دارد اما تناژ تبرید در چیلرهای معمولی از 10 تن به بالا است، بنابراین یکی از مهمترین تفاوت های چیلر و مینی چیلر در ظرفیت خنک کاری آن ها است.

برای ساختمان های مسکونی، آپارتمان ها، ساختمان های تجاری با متراژ کم می توان به راحتی از مینی چیلرها استفاده کرد اما در ساختمان های بزرگ تجاری یا صنعتی که متراژ بزرگی دارد برای خنک سازی فضا و همچنین تجهیزات فضای صنعتی از چیلر استفاده می شود.

توجه کنید در برخی موارد محیط های صنعتی یا کارگاهی دستگاه های به نسبت سبک و با فشار و گرمای کمتری استفاده می شود، در این شرایط مینی چیلرها نیز برای خنک کردن دستگاه ها و فضای صنعتی کاربرد دارد.

2- تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور

همانطور که پیش تر اشاره شد مینی چیلرها نسبت به چیلر دارای تناژ تبرید کمتری است، بنابراین در مینی چیلرها از کمپرسور نوع اسکرال و در شرایط آب و هوایی خاص به عنوان مثال آب و هوای گرم و شرجی که رطوبت هوا بالا است از کمپرسور پیستونی استفاده می شود.

از ویژگی های مهم کمپرسور اسکرال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این کمپرسورها دارای کمترین استهلاک می باشد.
  • یکی از پرکاربردترین انواع کمپرسورها می باشد.
  • میزان لرزش و صدا در آن بسیار پایین است.
  • قیمت این نوع کمپرسور در مقایسه با انواع مختلف مناسب تر است.
  • برای مکان‌های دارای تراکم گاز زیاد کاربردی است.
  • اتلاف انرژی کمتر و ساختار و قطعات آن ساده تر است.

در کمپرسورهای اسکرال، گاز به صورت دائمی و یکنواخت تخلیه می شود از این رو میزان لرزش و صدای خروجی آن به حداقل می رسد؛ امــا در رابطه با چیلرها از چند نوع کمپرسور استفاده می شود و متناسب با کاربرد چیلر و محیطی که در آن استفاده می شود یکی از 4 نوع کمپرسورهای اسکرال، اسکرو، سانتریفیوژ یا پیستونی در بهترین حالت انتخاب و به کار گرفته می شود.

3- مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر قطعات

قطعاتی که برای ساخت چیلر یا مینی چیلر استفاده می شود در اغلب موارد شبیه به یکدیگر است و تنها تفاوت های جزئی دارد، به عنوان مثال پمپ آب سرد چیلر و منبع انبساط آن بصورت مجزا از چیلر نصب می شوند اما در مینی چیلر، پمپ آب و منبع انبساط آن داخل بدنه مینی چیلر جایگذاری شده و در نهایت بصورت یکپارچه طراحی می شود.

4-تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کندانسور

کندانسور یک مبدل حرارتی است که برای تبدیل حالت ماده از گاز به مایع کاربرد در سیکل تبرید کاربرد دارد، نحوه عملکرد آن به این صورت است که گاز گرم و پرفشار از کمپرسور خارج شده و وارد لوله های کندانسور می شود و سپس با از دست دادن گرمای خود به مایع تبدیل می شود، در مقاله چیلر ساختمانی + انواع کمپرسورها، کندانسورها و برتری ها نیز می توانید با انواع کندانسور و کمپرسورهای چیلر صنعتی آشنا شوید.

مینی چیلرها اغلب دارای کندانسور هواخنک بوده و توسط فن خنک می شوند اما کندانسور چیلرها ممکن است هوا خنک یا آب خنک باشد و به تبع توسط فن یا برج خنک کننده، خنک سازی آن انجام می شود.

پس یک مقایسه مختصر را می توان این گونه گفت، مینی چیلر و چیلرهای تراکمی هوا خنک، هیچ گونه مصرف آبی ندارند و نیازی به برج خنک کننده در آن ها نیست اما چیلر تراکمی آب خنک برخلاف مدل هوا خنک به برج خنک کننده و آب نیاز دارد که یکی از تفاوت های مهم در مینی چیلر و چیلرهای صنعتی به شمار می آید.

5- مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر اتصال به هواساز

اگر از چیلرها یا مینی چیلرها برای تولید سرما در ساختمان استفاده می کنید، احتمالا اتصالات آن ها به یونیت های داخل ساختمان با یکدیگر متفاوت است.

به صورت کلی هوای سرد و گرم از دو روش در ساختمان قابل توزیع است:

روش اول: در این روش یک دستگاه هواساز به صورت مرکزی نصب می شود و بوسیله کانال کشی به اتاق خواب ها، سالن ساختمان و واحدهای مختلف آن متصل می شود.

روش دوم: این روش در هر اتاق یا بخشی از ساختمان یک فن کوئل نصب می شود، آبی که توسط مینی چیلر یا چیلر سرد شده است بوسیله پمپ به لوله های مختلف هواساز ارسال می شود و در آن قسمت شروع به گردش می کند و فن با دمیدن هوا از اطراف لوله ها، هوای سرد و مطبوع را به داخل ساختمان هدایت می کند و موجب خنک شدن ساختمان می گردد.

مقایسه سایر ویژگی ها در چیلر و مینی چیلر

پیش تر با بررسی 5 مورد تفاوت چیلر با مینی چیلر توضیح داده شد و در این بخش به مقایسه مختصر و موردی چیلر و مینی چیلر می پردازیم تا قبل از خرید در رابطه با ویژگی های هریک دید وسیع تری داشته باشید و بتوانید متناسب با محیط مورد نظر خود بهترین تصمیم را بگیرید و بدانید آیا چیلر مناسب است یا مینی چیلر؟

  • استفاده از مینی چیلر در خنک سازی ساختمان تا حد زیادی سبب صرفه جویی مصرف برق می شود.
  • استفاده از مینی چیلرها برای ساختمان های تجاری یا مسکونی بزرگ توصیه نمی شود و گزینه مناسبی نیست، زیرا مینی چیلرها مساحت بیشتری را اشغال می کند بنابراین استفاده از یک چیلر مرکزی گزینه بهتری است.
  • اگر در یک ساختمان از چیلر مرکزی استفاده شود در صورت خرابی آن تمام ساختمان هیچ سرویسی دریافت نمی کند اما در مقایسه مینی چیلرها مختص به هر واحد است و در صورت خرابی تنها همان بخش ساختمان بدون خنک کننده است، لازم به ذکر است احتمال خرابی مینی چیلرها بسیار پایین است.
  • سرویس و تعمیر مینی چیلرها زمان و هزینه بالاتری را نیاز دارد، زیرا تعمیر یک مینی چیلر از لحاظ سیستم فنی آن تفاوت خاصی با چیلر معمولی ندارد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش شد تا بصورت کامل تفاوت چیلر با مینی چیلر توضیح داده شود، بنابراین دریافتیم که در چیلرها با توجه به کندانسور، کمپرسور، نوع قطعات، تناژ تبرید و… دارای تفاوت های جزئی یا کلی با یکدیگر هستند و عملکرد هریک در شرایط مختلف متفاوت است.

در صورت هرگونه سوال در رابطه با انواع چیلر یا مینی چیلر می توانید تمام سوالات و ابهامات خود را در قسمت نظرات درج کنید تا در اولین فرصت کارشناسان چیلر صنعتی البرز پاسخگوی سوالات شما باشند.

سوالات متداول

 کمترین و بیشترین ظرفیت چیلرها چقدر است؟

  • چیلرها در ظرفیت های 3 تا 500 تن تبرید طراحی شده و برای استفاده در مکان هایی با این حدود ظرفیت مناسب است.

چیلرهای جذبی و تراکمی از چه منابعی برای تولید سرما استفاده می کنند؟

  • چیلرهای جذبی با استفاده از منابع حرارتی و چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی سرمایش تولید می کنند.

چیلرهای آب خنک و هوا خنک چه تفاوتی دارند؟

  • تفاوت مهم در کندانسور است؛ که از نوع کندانسور آب خنک و هواخنک می باشند.
4.7/5 - (3 امتیاز)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Verified by MonsterInsights